تالاب «کانی برازان» مهاباد میزبان ۶۰ هزار قطعه پرنده شد

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با تأمین حق آبه تالاب و در پی بارندگی‌های اخیر، تالاب بین المللی کانی برازان شهرستان مهاباد اکنون میزبان ۶۰ هزار قطعه پرنده است.

به گزارش کردپرس، فاروق سلیمانی در این باره افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار پرنده در تالاب کانی برازان حضور دارند و  باتوجه به شرایط مطلوب زیستگاهی و تأمین ۱۲ میلیون مترمکعب حقابه، این تالاب به عنوان یکی از زنده ترین تالابهای کشور است . 

او با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مهاجرت زمستانی پرندگان به این تالاب گفت : گونه های کمیاب مانند قو های فریادکش ، اردک سرحنایی و اردک بلوطی زمستان امسال حضور پر رنگ تری در این تالاب دارند که این حضور بیانگر شرایط مطلوب تالاب بوده و موجب خوشحالی دوستداران حیات وحش و پرنده نگری شده است.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۰۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می رود.

بر اساس آخرین بررسی ها، ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است و نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» ، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

کد خبر 2765667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha