نماینده ارومیه: تولید سیب رکورد زد اما محصول در سردخانه از بین می رود

سرویس آذربایجان غربی- نماینده ارومیه در مجلس گفت: به رغم رکوردزنی در تولید سیب اما این محصول در سردخانه‌ها در حال ازبین رفتن است لذا همفکری رایزنان وزرای صمت، جهاد کشاورزی و امور خارجه با اتحادیه محصولات کشاورزی و اتاق بازرگانی برای رفع موانع صادرات این محصول ضروری است.

سید سلمان ذاکر، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت محصول سیب کشاورزان ارومیه که در سردخانه‌ها در حال از بین رفتن است، گفت: امسال ارومیه در تولید محصول سیب رکورد زد چراکه قریب ١.٥ میلیون تُن تولید سیب داشتیم که از این میزان 500 هزار تُن سیب صنعتی بود که به قیمت مناسب به کارخانه‌داران فروخته شد.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون قریب یک میلیون تُن سیب ممتاز در سردخانه‌ها مانده است و این در حالی است که در سال‌های گذشته در این فصل نیمی از تولیدات سیب به فروش رسیده بود.

او تصریح کرد: امسال به دلایلی همچون تعرفه بالای پاکستان که برای یک کانتینر حدود 400 میلیون تومان تعرفه گذاشته است، از سوی دیگر کشتی‌هایی که در چابهار و بندر شهید رجایی مسیرهای طولانی طی می‌کنند گاه به مدت یک ماه محصول سیب داخل کشتی می‌ماند و کیفیت خود را از دست می‌دهد بنابراین امکان رساندن به موقع این محصول به کشورهای اوراسیا و هندوستان وجود ندارد.

ذاکر بیان کرد: ما از دولت درخواست کردیم که هم کشتی‌ها را مستقیما اضافه کند و هم تعرفه‌ها را مدیریت کند و هم وزارتخانه‌های امورخارجه، صمت و جهاد کشاورزی از حوزه دیپلماسی اقتصادی برای صادرات این محصول ورود پیدا کنند. همچنین نرخ تعیین شده در سامانه نیمایی را کمتر از بازار قرار ندهند تا مقرون به صرفه باشد.

او افزود: صادرات سیب در حالی متوقف شده است که لازم است مازاد مصرف داخلی به دیگر کشورها صادر شود آن هم در شرایطی که 45 درصد مردم استان آذربایجان غربی به طور مستقیم از فروش سیب کسب درآمد می‌کنند و گردش مالی حاصل از فروش این محصول در این استان بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که برای مردم این منطقه حائز اهمیت است.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه این محصول در حالی در سردخانه‌ها مانده است که تولید هر کیلو سیب برای کشاورزان این منطقه حدود 18 الی 22 هزار تومان هزینه دربرداشته است بنابراین هر چه زمان می‌گذرد این محصول کیفیت خود را از دست می‌دهد و کشاورزان ناچار می‌شوند محصولاتشان را مقابل وزارت جهاد کشاورزی بریزند که در این زمینه پاسخگو نبوده است.  

عضو مجمع آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، ضمن قدردانی از استاندار و معاون اقتصادی برای تلاش در جهت فروش بهینه محصول سیب استان آذربایجان غربی، به خانه ملت گفت: رفع این مشکل در گروی این است که رایزنان وزرای صمت، جهاد کشاورزی و امور خارجه با اتحادیه محصولات کشاورزی و اتاق بازرگانی دست به دست هم دهند تا این مشکل که هر سال به دغدغه اصلی کشاورزان تبدیل می‌شود را یکبار برای همیشه حل کنند./

کد خبر 2765738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha