٨٠٠ هزارتن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی در انتظار صادرات

سرویس آذربایجان غربی- نماینده ارومیه در مجلس گفت: هزینه تمام شده سیب برای کشاورزان و خانواده‌ آنها با احتساب قیمت کود، سم، کارگر، ماشین آلات، سورتینگ و سردخانه به حدود ۱۸ الی ۲۲ هزار تومان رسیده است، آیا انصاف است که نزدیک ۸۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها باقی مانده باشد.

از ابتدای آذر ماه سال جاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از انباشت ۸۵۰هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان خبر داد و گفت: مقرر شده تا با روانسازی صادرات، محصولات استان در اسرع وقت صادر شود.

اکنون با گذشت یک ماه و نیم هنوز حدود ٨٠٠ هزار تن سیب در سردخانه ها باقی مانده و این موضوع با واکنش نماینده ارومیه در مجلس روبه رو شده است.

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در نشست صحن علنی  ۱۷ دی ماه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت گفت: استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال جاری تولید سیب سفید و سرخ داشته و عمده‌ترین درآمد مردم از تولید سیب است اما متأسفانه هنوز سیب ارومیه در سردخانه‌ها باقی مانده است.

او تصریح کرد: هزینه تمام شده سیب برای کشاورزان و خانواده‌ آنها با احتساب قیمت کود، سم، کارگر، ماشین آلات، سورتینگ و سردخانه به حدود ۱۸ الی ۲۲ هزار تومان رسیده است، آیا انصاف است که نزدیک ۸۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها باقی مانده باشد.

نماینده ارومیه افزود: وزرای صمت، جهاد کشاورزی و امور خارجه برای صادرات سیب چه کاری انجام داده‌اند، کجا هستند رایزن‌های شما، حقوق گمرکی پاکستان را ببینید، برای یک کامیون ۲۵ تنی حدود ۴۰۰ میلیون حقوق گمرکی دریافت می‌کنند در حالی که باید این میزان ۱۰۰ میلیون تومان باشد. چرا نرخ سامانه نیما را ۲۵ درصد پایین‌تر از بازار محاسبه می‌کنید

گفتنی است؛ امسال علیرغم بحران دریاچه ارومیه و کم آبی با افزایش تولید در زمینه سیب درختی در استان آذربایجان غربی همراه بود و  ۱.۵ میلیون تن سیب درختی در استان تولید شد از این میزان ٨٥٠ هزار تن برای صادرات در سردخانه ها قرار گرفت که با گذشت یک ماه و نیم این میزان چندان تغییر نکرده و حدود ٨٠٠ هزار تن در انتظار فروش هستند. این در حالی است که امسال هم همانند سال های قبل مسئولان استانی وعده روان سازی صادرات را داده بودند!

از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار اراضی باغی آذربایجان‌غربی، حدود ۶۵ هزار هکتار به سیب اختصاص دارد و سالانه بین یک تا ۲ میلیون تن انواع میوه هسته دار و دانه دار در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود که سیب بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 2765468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha