افزایش ١.٥ میلیون تنی تولید سیب، پای لنگِ صادرات

سرویس آذربایجان غربی- با وجود خشک شدن دریاچه ارومیه و منفی شدن بیش از یک میلیارد آبخوان در استان و تجربه مدیریت نه چندان موفق ساماندهی و صادرات سیب، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از پیش بینی افزایش تولید سیب تا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خبر داده و از نهادهای مسئول می خواهد در راستای توسعه صادرات این محصول اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش کردپرس، خسرو شهبازی در جلسه کمیته دائمی سیب در آذربایجان غربی افزود: پیش از این، انتظار ما تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در استان بود، گفت: با بررسی ‌های تکمیلی صورت‌ گرفته، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب در استان تولید شود.

او تاکید کرد: با توجه به این افزایش تولید باید همه نهادهای مسوول در راستای توسعه صادرات این محصول برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر اهتمام ویژه داشته باشند.

شهبازی اضافه کرد: آذربایجان غربی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه تولید سیب در کشور بوده و رتبه نخست را در بین استان های مختلف داراست و یک سوم سیب تولیدی کشور در این استان تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: یکی از اقدامات اساسی صورت گرفته جمع آوری سیب های زیردرختی بود که چهره نامناسبی به شهر داده بود و امسال این اقدام خوب انجام گرفت و مراکزی برای جمع آوری این نوع سیب ها تعیین شد.

شهبازی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۰ هزار تن سیب زیردرختی از محصولات باغی به کارخانجات در آذربایجان غربی هدایت شده است، گفت: کارخانجات فرآوری و کنسانتره سیب در استان رونق پیدا کرده و ۲۵۰ هزار تن ظرفیت تولید و تهیه کنسانتره و پوره سیب را برای صادرات به کشورهای هدف دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: صادرات سیب استان امسال زودتر از سال های گذشته صورت گرفته و امید می رود با این روند بتوانیم بازار سیب را مدیریت کنیم.

گفتنی است؛ با توجه به افزایش تولید سیب طی سال جاری؛ گویی سال های گذشته حجم انبوه تولید، بسیار مطلوب مدیریت شده بود که امسال هم مدیران جهاد کشاورزی استان به فکر افزایش تولید افتاده اند.

دلیل افزایش سالانه سطح تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی که با معضل خشک شدن دریاچه ارومیه و منفی شدن بیش از یک میلیارد آبخوان در استان رو به رو است؛ به نامدیریتی ها در قالب افزایش تولید بدون پشتوانه بر می گردد. از سویی دیگر موانع صادراتی نیز از سال ها قبل همچنان برقرار است.

 انگار مسئولان آمار افزایشی را دلیلی بر کارنامه موفق خود می دانند اما تولیدی که برای ساماندهی، فروش و صادرات آن برنامه ریزی نشده است، به چه کار آید!

کد خبر 2762085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha