افزایش فشارهای ترکیه بر اتحادیه میهنی کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس تحلیل یک کارشناس مسائل کردها و یک روزنامه ، ترکیه بخشی از ناکامی خود در از بین بردن پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان را به حمایت حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از پ.ک.ک دانسته و فشارهای خود برای قطع رابطه احتمالی این حزب با پ.ک.ک را افزایش داده است.

به گزارش کردپرس، با این که بیشتر درگیریهای فیزیکی میان ترکیه و پ.ک.ک در مناطق شمال اقلیم کردستان و تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق صورت می گیرد، آنکارا حملات هوایی مکرر در مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی در شرق اقلیم کردستان انجام داده است. ترکیه حتی سال گذشته حمله ای هوایی در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه انجام داد که هدف از آن ترور مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه بود.

سارا گلین، نویسنده و ناظر اسکاتلندی مسائل کردها در یادداشتی درباره وضعیت کردها در منطقه بعد از تنش های جدید در خاورمیانه، از تشدید فشار ترکیه بر اتحادیه میهنی برای قطع حمایت احتمالی این حزب از پ.ک.ک خبر داده است.

او درباره استدلال ترکیه نسبت به حمایت احتمالی اتحادیه میهنی از پ.ک.ک نوشت: نیروهای وابسته به اتحادیه میهنی همکاری جدی با نیروهای ائتلاف بین المللی و نیروهای کرد سوریه دارند. بنابراین، ترکیه با توجه به این که نیروهای کرد سوریه را بخشی از پ.ک.ک می داند اتحادیه میهنی را به حمایت از پ.ک.ک متهم کرده است.

این ناظر مسائل کردها معتقد است قتل بیشتر فعالان کرد ترکیه و سوریه در مناطق تحت نفوذ اتحادیه میهنی به دولت ترکیه مرتبط است. او با اشاره به تهدید اخیر هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نسبت به افزایش اقدامات علیه اتحادیه میهنی، تشدید تنش میان ترکیه و اتحادیه میهنی و در نتیجه بی ثباتی بیشتر در این منطقه را پیش بینی کرده است.

همچنین روزنامه العرب نیز از افزایش فشار ترکیه بر این حزب کردی حاکم در اقلیم کردستان خبر داده است. این روزنامه گفته است ترکیه تلفات اخیر سربازانش در اقلیم کردستان، بر اثر حملات پ.ک.ک را به حمایت اتحادیه میهنی از پ.ک.ک نسبت داده است. بنابراین، ترکیه از اتحادیه میهنی خواسته است حمایت از پ.ک.ک در اقلیم کردستان را قطع کند. این روزنامه به نقل از منابع خود ادعا کرده است ممکن است ترکیه فشارها بر این حزب کردی را بیشتر کند و در صورت ناامید شدن ترکیه از این موضوع اقدامات تهاجمی ترکیه در منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی افزایش خواهد یافت.

کد خبر 2766022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha