بازگشایی مجدد بازارچه مرزی هنگه ژال خواست همه است

سرویس کردستان- سرپرست فرمانداری شهرستان بانه با بیان اینکه بازگشایی معبر موقت هنگه ژال خواسته همه ما است و با جدیت پیگیری می شود گفت: تمام تلاش ها و پیگیرهای لازم برای بازگشایی مجدد این معبر انجام شده و مجموعه دولت و مسئولین مصمم هستند که این مرز بازگشایی و مرزنشینان از مزایای این مرز بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار کرد پرس احسان درویشی عصر یکشنبه در دیدار با مردم بخش نمشیر بانه افزود: هنگ مرزی به عنوان حافظ مرزها خدمت می کند و وظایف آنها هم کاملا مشخص است و براساس خطوط مرزی که مشخص شده و مورد توافق مجامع بین المللی است هنگ مرزی از جانب دولت ماموریت پیدا کرده از جان و مال این سرزمین صیانت کند.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت معابر موقت مرزی گفت: بازارچه ها موقت مرزی در سال ۱۳۸۹ بازگشایی شدند و تا سال ۱۳۹۶ این بازارچه موقت مرزی فعال بودند که بعدها برای مباحث امنیتی و اجتماعی تصمیم گرفته شد که این بازارچه های موقت مرزی بسته شوند و خدمات از طریق سایر مرزهای رسمی ارائه شود اما بسترهای لازم برای ارائه خدمت در یک مرز رسمی وجود ندارد.

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه اظهار داشت: با توجه به اینکه امکان ارائه همه خدمات در مرزهای رسمی برای مرزنشینان وجود ندارد جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفری مرزنشین از خدمات و مزایای مرزی محروم شدند.

وی ادامه داد: استاندار کردستان با جدیت پیگیر بازگشایی مرز هنگه ژال بودند مرز موقت هنگه ژال بانه اولین مرز موقت بود که در این دوره با همت استاندار کردستان بازگشایی شده بعد از مدتی به علت برخی نابسامانی ها و ناهماهنگی ها این مرز موقت بسته شد بخشی از مشکلات داخلی و بخشی هم نشات گرفته از عدم هماهنگی بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بود.

درویشی با بیان اینکه اطلاعیه ها و بیانیه های که بین ۲ کشور صادر می شود حکم قانون دارند، گفت: باید این بیانیه ها و اطلاعیه بررسی و پاسخ داده شود دولت مرکزی عراق اعلام کرد معبر موقت هنگه ژال و ۲۱ معبر دیگر که بازگشایی شده مورد تایید ما نیست و اجازه نخواهیم داد که از این معبر استفاده اقتصادی شود.

وی اضافه کرد: برای حل این مشکل جلساتی برگزار شد و هیات از ایران به عراق اعزام شد که با فراهم شدن بسترهای لازم این معبر مجددا بازگشایی می شود و همه ما مصمم هستیم که این مرز موقت بازگشایی مجددا انجام شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان بانه با اشاره به اینکه هدف از بازگشایی این معبر برخورداری مرزنشینان از مزایای مرزی براساس قانون یا براساس محرومیت است اظهار داشت: در بازگشایی مجدد مرز موقت هنگه ژال تمام مرزنشینان از مزایای آن برخوردار می شود و که این مهم نیاز به پیگیری و اصلاح قانون دارد که وزیر کشور دستور را صادر کردند.

وی افزود: یکی از مهمترین خواسته های ما از مرزنشینان برقراری امنیت در مرزها است و انتظار داریم مردم در این زمینه همکاری کنند.

درویشی تاکید کرد: در اینکه چه کسی از مزایای مرز بهره مند شود ما دخالت نمی کنیم چراکه ما فقط ناظر هستیم و این مردم هستند تصمیم می گیرند که چه کسانی از این مزایا برخوردار شوند و تلاش می کنیم که حق هیچ کس ضایع نشود.

درویشی خاطر نشان کرد: اتحاد و همبستگی که میان ملت کرد وجود دارد زبان زد ملت های دیگر جهان است در همه جا کردها به مردانگی، شرف، غیرت، همدلی، اتحاد و مهمان نوازی می شناسند که این صفات در کردها همیشگی بوده و این را نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه کردستان یک استان فرهنگی است  اظهار داشت: کردستان به استان مقاومت و ایثار شناخته شده کولبری زیبنده این مردم نیست و مرزنشینان حافظان سرزمین ما هستند.

این مسئول اضافه کرد: در سبک و سیاق میزهای خدمت نسبت به گذشته تغییراتی ایجاد شده و موضوعات جمع آوری می شود و روسای ادارات در انظار عمومی پاسخگو خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل تامین آب شرب شهر کانی سور اشاره کرد و اظهار داشت: فرمانداری بانه برای تامین آب شرب شهر کانی سور چهار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده و در مرحله انتخاب پیمان کار هستیم.

مهمترین خواسته های مردم بخش نمشیر ساماندهی جاده بانه- سردشت، ساماندهی سایت زباله هژده دولان، برخورداری از مزایای مرزی و بازگشایی مرز موقت هنگه ژال و گله سوره، حل مشکل تامین آب شرب شهر کانی سور، برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی، ایجاد مدارس متوسط اول و دوم برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها بود.

کد خبر 2766047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha