ضرورت عبور از نگاه طایفه‌ای در انتخابات/ فرشته سنجیده

سرویس ایلام - شور و هیجان ایلات و طوایف مختلف در انتخابات محرز است اما آنچه برای تمام استان ایلام ضروری است شایسته گزینی است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، استان ایلام از طوایف و ایلات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام دارای پیشینه ی تاریخی و افتخار آفرینی برای استان ایلام هستند. بافت طایفه ای استان ایلام در تاریخ ایران با قدرت و افتخار در عرصه های مختلف خود را نشان داده است و اصلی ترین و درخشان ترین آن در روزهای حماسه دفاع مقدس بود که وقتی کشور در سخت ترین شرایط قرار گرفت کسی از ایل و طایفه نپرسید بلکه همه برای دفاع از خاک ایران متحد شدند و در کنار همدیگر برای حفظ تمامیت ارضی آن کوشیدند.

نگاهی به شهدای استان ایلام گویای این مهم است که تمامی ایلات و طوایف آن در جنگ حضور داشتند و برای ایران و اسلام شهید داده اند، و این نشان از آن دارد وقتی که کشور در بزنگاه مهمی قرار بگیرد، همه خود را ایرانی می دانند و هر کاری که از دستشان برآید برای سربلندی کشور انجام می‌دهند.

اما آنچه که در این میان مهم است این است که نباید احساس تعلق به طایفه ای خاص خدای ناکرده ما را از شایسته گزینی دور کند و بدون توجه به توانایی و شایستگی تنها به خاطر هم طایفه بودن به کاندیدایی رأی بدهیم.

همه می‌دانیم انتخابی شایسته به نفع تمام ایلات و طوایف استان است، انتخابی شایسته به نفع توسعه و اعتلای ایلام است، انتخابی شایسته با وجود این تنوع ایلی و طایفه ای در استان نشان از نگاه بلند مردم استان به آینده و توسعه ایلام است.

ممکن است برخی ها بر طبل انتخاب طایفه ای بکوبند و تنها مورد آنها برای انتخاب، تعلق به طایفه ای خاص باشد، که مردم استان از هر ایل و طایفه و شهرستانی باید در انتخابات این موضوع مهم را مد نظر داشته باشند و هوشیارانه عمل کنند و از حصار انتخاب ایلی خارج شوند.

فعالین سیاسی و اجتماعی و تریبون داران باید در روزهای منتهی به انتخابات در این دوره بیش از دوره های دیگر برای مردم در خصوص انتخاب افراد شایسته فارغ از ایل و طایفه روشنگری کنند و اجازه ندهند افرادی ناشایست تنها به خاطر وصل بودن به طایفه ای خاص به مجلس راه بیابند.

لازم است از خودمان چند پرسش انتخاباتی بپرسیم:

آیا کاندیدای شایسته و لایق را بر کاندیدای دیگری که شایستگی ندارد و تنها فامیل و هم  ایل و هم طایفه مان است ترجیح می دهیم؟  

آیا آنقدر صبوری به خرج می دهیم که برنامه و سوابق تمام نامزدهای انتخاباتی را بخوانیم و روی آنها نظر دهیم و سپس انتخاب کنیم؟

آیا حاضریم از وعده شخصی به نفع پیشرفت استان و کشور بگذریم و آنکه را برای استان و کشور بر اساس تخصص و سابقه،  برنامه کلان دارد برگزینیم؟

ناگفته نماند که ورود افراد از طوایف گوناگون به عرصه انتخابات  شور و هیجان می دهد اما نباید از این فرصت طوری استفاده شود که شایستگی های افراد نادیده گرفته شود و اولویت با کاندیداهایی از طوایفی خاص باشد، بلکه با چشمانی باز و اصل شایسته گزینی انتخاب کنیم، چرا که انتخاب درست و اصلح فارغ از هر نگاه طایفه ای باعث سربلندی تمام ایلات و طوایف استان خواهد بود و قطعاً چنین شخصی خود را متعلق به تمام طوایف استان می داند و برای همه تلاش و کوشش می کند.

کد خبر 2766177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha