نگرانی مقامات آمریکایی از بکارگیری جنگنده های اف 16 توسط ترکیه علیه کردهای سوریه

سرویس جهان- با این که برخی قانونگذاران آمریکایی از فروش جنگنده های نسل جدید اف 16 این کشور به ترکیه، بعد از موافقت این کشور با عضویت سوئد در ناتو استقبال کرده اند اما از استفاده احتمالی ترکیه از این جنگنده ها علیه کردهای سوریه ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش کردپرس، دولت آمریکا بعد از گذشت سه سال از درخواست ترکیه برای خرید جنگنده های نسل جدید اف 16 و به دنبال موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو از کنگره خواسته است با این قرارداد 23 میلیارد دلاری موافقت کند.

برخی اعضای کنگره از موافقت خود با فروش جنگنده های نسل جدید اف 16 ب ترکیه خبر داده اند. گرگوری میکس، نماینده دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی کنگره از موافقت خود با خواسته ترکیه خبر داد. با این حال او نگرانی خود از استفاده احتمالی ترکیه از این جنگنده های آمریکایی علیه کردهای سوریه را پنهان نکرده است. او در صفحه اجتماعی خود در توییتر از ترکیه خواسته است از تشدید تنش در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خودداری کند.

سناتور کریس وان هالن، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز نسبت به عواقب عجولانه تصویب خواسته ترکیه و فروش نسل جدید جنگنده های اف 16 آمریکا به این کشور هشدار داد.

او به خبرگزاری رویترز گفت: ترکیه از زمان ریاست رجب طیب اردوغان این کشور متحد وفاداری نسبت به ناتو نبوده است.

وان هالن با اشاره به حملات مداوم هوایی ترکیه به کردهای سوریه گفت: من هنوز سوالاتی درباره حملات کنونی اردوغان به متحدان کرد آمریکا در سوریه، اقدامات تهاجمی او نسبت به کشورهای شرق مدیترانه و حمایتش از کشور آذربایجان در جریان جنگ قره باغ دارم.

انستیتو کی پی آی آمریکا نیز با اشاره به حملات هوایی ترکیه به مناطق کردنشین عراق و سوریه و گزارش سازمان های حقوق بشری جهان درباره قربانیان غیرنظامی این حملات و هدف قرار گرفتن زیرساخت های مهم آب و برق در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، نسبت به پیامدهای فروش جنگنده های جدید آمریکایی به ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

برخی مقامات کرد سوریه نیز از فروش جنگنده های اف 16 آمریکا به ترکیه ابراز نگرانی کرده اند.

الهام احمد، از سیاستمداران کرد سوریه و رئیس پیشین شورای دموکراتیک سوریه، بازوی سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه در مصاحبه با مجله فوربز آمریکا تاکید کرده است که عجله ترکیه برای دریافت جنگنده های اف 16، برای آزمایش این جنگنده ها در تخریب مناطق کردنشین ترکیه، عراق و سوریه است.

کد خبر 2766270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha