تورم نقطه به نقطه کردستان ۶.۱ درصد بیشتر از میانگین کشوری است

مرکز آمار ایران شاخص های تورمی در دی ماه ١٤٠٢ را اعلام کرد که بر اساس آن شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کردستانی به عدد ۲۳۹.۳ رسیده و نسبت به ماه قبل آن ۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش کرد پرس، بر اساس داده های مرکز آمار ایران، کردستان در بحث قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در شاخص تورم نقطه به نقطه در دی ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه سال ۱۴۰۱ با ۴۴.۷ درصد، یکی از استان های گران کشور محسوب می شود.

در شاخص تورم سالیانه علیرغم اینکه میزان این شاخص به طور میانگین در کشور ۴۳.۶ درصد است اما این رقم در کردستان ۶.۶ درصد بالاتر بوده و عدد ۵۰.۲ درصد را نشان می دهد و کردستان در جایگاه سوم این شاخص در کل کشور قرار دارد.

این بدان معنی است که نرخ کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در کشور طی یک سال گذشته از دی ماه ۱۴۰۱ تا دی ماه ۱۴۰۲ به طور میانگین در سطح کشور ۴۳.۶ درصد افزایش یافته اما در کردستان این نرخ ها، ۵۰.۲ درصد گرانتر به مصرف کنندگان عرضه شده است.

در بحث شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه نیز وضعیت کردستان همین گونه بوده و در حالی که میانگین این شاخص در کشور ۳۸.۵ درصد است اما در کردستان نرخ این شاخص ۴۴.۶ درصد بوده و در دی ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه سال ۱۴۰۱ با افزایش ۶.۱ درصدی مواجه شده است.

کردستان از لحاظ رتبه جدولی نیز در شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه در جایگاه دوم قرار گرفته و تنها استان یزد از این استان پیشی گرفته است.

کد خبر 2766286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha