موافقت مشروط کانادا با ازسرگیری فروش سلاح به ترکیه

به گفته برخی مقامات کانادایی، بعد از موافقت آمریکا با فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه، اتاوا نیز با فروش مشروط قطعات حساس پهپادهای رزمی به این کشور موافقت کرده است.

ترکیه از سال 2019 تاکنون دو بار به دلیل خرید سیستم دفاع موشکی از روسیه، فروش پهپاد به آذربایجان و استفاده از سلاح های غربی علیه کردهای سوریه با تحریم تسلیحاتی غرب مواجه شده است.
آمریکا که به دلیل مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو از نهایی شدن تواق فروش جنگنده های اف 16 به این کشور خودداری کرده بود، بعد از رای مثبت پارلمان ترکیه و موافقت نهایی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوراین کشور با عضویت سوئد، موافقت نهایی خود را با نوسازی ناوگان هوایی ترکیه با خرید جنگده های اف 16 از واشنگتن اعلام کرده است.
مقامات کانادایی نیز به رویترز گفته اند این کشور نیز موافقت خود را با ارسال قطعات حساس پهپادهای تهاجمی به ترکیه، مشروط بر این که چگونگی استفاده از این پهپادها مشخص باشد، اعلام کرده است.
کانادا و برخی کشورهای اروپایی مانند سوئد بعد از حمله 2019 ترکیه به کردهای سوریه، فروش سلاح به این کشور را ممنوع کردند اما سوئد برای جلب رضایت ترکیه در پیوستن به ناتو، نه تنها تحریم تسلیحاتی علیه ترکیه را لغو کرد بلکه فعالیت گروههای کرد ساکن این کشور را ممنوع کرد و قوانین جدیدی را نیز برای مقابله با فعالیت سیاسی کردهای مخالف آنکارا وضع کرده است.
فعالان سیاسی مقیم کانادا بارها مخالفت خود را با فروش قطعات مهم و حساس پهپاد به ترکیه اعلام کرده اند چرا که به گفته آنها ترکیه از این تجهیزات برای حمله به کردهای سوریه استفاده می کند.

کد خبر 2766380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha