آشکار شدن اختلافات حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان در شورای استان کرکوک

سرویس عراق و اقلیم کردستان- راکان جبوری در نامه ای اولین جلسه شورای استان کرکوک را به تعویق انداخت، در نامه وی آمده است که این به تعویق افتادن به درخواست اعضای شورا بوده است. بر اساس گزارش روداو، این توافق بین احزاب عرب، ترکمن و حزب دمکرات کردستان صورت گرفته است.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، توافق این سه طرف برای به تعویق انداختن اولین جلسه شورای استان کرکوک برای توافق در مورد ساختار اداری استان است، یکی از رؤسای ائتلاف عربی گفت که پیشنهاد شده پست استانداری برای اعراب، ریاست شورا برای حزب دمکرات کردستان و معاونت استاندار و شورا برای ترکمن‌ها باشد اما هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است.

اگرچه احزاب عرب در ابتدا دو اسم را برای پست استانداری پیشنهاد کرده بودند، اول راکان جبوری و دوم خالد مفرجی، اما هر دو رد شده اند.

اسماعیل حدیدی، عضو ائتلاف عربی به شبکه رسانه‌ای رووداو گفت: «پیشنهادی از طرف عربها برای ترکمن ها و حزب دمکرات کردستان وجود دارد، پیشنهادهایی برای سمت ها وجود دارد که در صورت پذیرش به توافق می رسند، از آنجایی که اعراب اصرار دارند که این پست برای اعراب باشد، تا کنون آقای راکان جبوری به عنوان استاندار ادامه داده‌اند، توافقی صورت نگرفته است اما تفاهماتی وجود دارد و هنوز به مرحله توافق بین طرفین نرسیده اند».

پس از به تعویق افتادن جلسه شورای استان، هیئتی از اعضای فراکسیون اتحادیه میهنی از سالن و ساختمان شورا بازدید کردند. اعضای این فراکسیون با راکان جبوری دیدار کردند و به آنها اعلام کردند که موافق به تعویق افتادن جلسه نیستند.

اتحادیه میهنی کردستان دو بار از حزب دمکرات درخواست کرده است تا در مورد این موضوع ملاقات داشته باشند و اکنون با تردید به اقدامات انجام شده بدون آنها برای تشکیل اداره استان کرکوک نگاه می‌کند.

ریبوار طه، عضو شورای استان کرکوک به روداو گفت: «تاخیر و اختلال در این روند به نفع مردم نیست، بنابراین ما آماده ایم و همه اینجا هستیم، از احزاب عربی و ترکمن شنیده ایم که با برادران حزب دمکرات کردستان گفتگو و ملاقات دارند، اما ما از خود حزب دمکرات کردستان چیزی نشنیده‌ایم، اولین قدم ما با حزب دمکرات بود، دفتر سیاسی ما دو بار رسماً درخواست این ملاقات را داده است، در حال حاضر، ما ترجیح می دهیم خانه کردها را دوباره سازماندهی کنیم و سپس با اقلیت های دیگر گفتگو کنیم».

اگرچه کردها که با کرسی های اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان دارای 7 کرسی هستند، اکثریت شورا را تشکیل می دهند، اما تا کنون به دلیل اختلافاتشان هر کدام از آنها به طور جداگانه با سایر اقلیت ها مذاکره می کنند.

کد خبر 2766466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha