رئیس بانک مرکزی ترکیه برکنار شد

سرویس ترکیه - رئیس بانک مرکزی ترکیه نیمه شب گذشته از سمت خود برکنار شد و معاون او به جای او نشست.

به گزارش کردپرس، حافظه غایه ارکان رئیس جوان بانک مرکزی ترکیه پس از این که مدت ها سرتیتر اخبار ترکیه بود، نیمه شب گذشته استعفای خود اعلام کرد و بلافاصله پس از آن معاون او فاتح کاراهان به جای او نشست.

حافظه غایه ارکان از مدتی پیش به دلیل اظهارات عجیب خود در شبکه های مجازی نظیر این که خودش هم به دلیل بالا بودن مبلغ اجاره، خانه پیدا نکرده و در خانه مادرش ساکن شده است، همچنین به دلیل سوء استفاده از امکانات بانک مرکزی برای اعضای خانواده از جمله پدر و فرزندش، و این که مدت زیادی را در خارج از کشور به سر برده و در محل کار خود حضور نداشته است، در فهرست تیتر اخبار ترکیه جای گرفته بود. بسیاری از شخصیت های سیاسی به کارهای او انتقاد کردند، با این حال حمایت محمت شیمشک وزیر دارایی ترکیه از ارکان باعث شد تا او تا روز گذشته در سمت خود باقی بماند. 

ارکان شب گذشته با انتشار استعفای خود از سمت ریاست بانک مرکزی کناره گیری کرد. با این حال برخی اخبار حاکی از آن هستند که ارکان از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور برکنار شده است.

روزنامه جمهوریت در گزارشی با عنوان «استعفا کرد یا عذرش را خواستند؟» در تحلیل اطلاعیه برکناری ارکان در روزنامه رسمی دولت، نوشت: «در این اطلاعیه آمده است که حافظه غایه ارکان رییس بانک مرکزی به موجب ماده الحاقی 35 قانون شماره 375 و ماده 2 حکم شماره 3 ریاست جمهوری از سمت خود برکنار شده است.»

«در حکم شماره 3 ریاست جمهوری در مورد انتصاب روسای کل بانک مرکزی و مدیران ارشد دولتی، مدت تصدی آنها چهار سال تعیین شده است. اما بر اساس ماده 35 الحاقی مصوبه 375 در صورت عدم کفایت عملکرد، آنها به استناد مصوبه قانون از این سمت عزل می شوند. این مدیران پس از برکناری به موجب ماده 35 الحاقی این مصوبه قانون شماره 375، امکان دریافت حقوق خود را به مدت دو سال دارند.»

کد خبر 2766514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha