تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد یکی از زنده ترین تالاب های ایران

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت : در حال حاضر حدود ۶۰ هزار بال پرنده در تالاب کانی برازان مهاباد حضور دارند و باتوجه به تامین حق آبه و شرایط مطلوب زیستگاهی ، این تالاب اکنون یکی از زنده ترین تالابهای کشور است .

به گزارش کردپرس، سعید شهند در گفت و گو با خبرنگاران افزود:با توجه به بارندگی های اخیر در جنوب استان و طی هماهنگی های به عمل آمده با شرکت اب منطقه ای آذربایجان غربی و اجرای مصوبات کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه  تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد بصورت حداکثری آبگیری خواهد شد.

او با اشاره به تنوع گونه های پرندگان در این تالاب گفت : در سرشماری زمستانی که طی روزهای اخیر انجام شده است، کارشناسان حیات وحش بیش از ۱۸۰ گونه پرنده در تالاب، مشاهده و شناسایی کردند که ۷۰ درصد از آنها پرندگان مهاجر هستند و از اوایل شهریور تا اواخر اسفند به این تالاب می آیند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: مطابق آمار اولیه از سرشماری زمستانی پرندگان در تالاب کانی برازان مهاباد ، جمعیت پرندگان در این تالاب نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

شهند تصریح کرد: اعتبارات مصوب ملی و استانی تالابهای اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است.

او با اشاره به آبگیری تالاب قوپی باباعلی پس از ۲۰ سال خشکی گفت : امسال در اجرای مصوبات کارگروه استانی احیای دریاچه ارومیه ، توانستیم این تالاب بین المللی را که از تالابهای فصلی و مهم در استان است ، برای دومین سال پیاپی ، آبگیری کنیم.

شهند بیان کرد: اقدامات  و پیگیری های لازم جهت ثبت دو تالاب شیبلو و بورالان در شهرستان های پلدشت و ماکو  در کنوانسیون رامسر انجام شده است و با ثبت این تالاب ها ، آذربایجان غربی تنها استان کشور خواهد بود که دارای  ۸ تالاب بین المللی عضو کنوانسیون رامسر است.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است و نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود.

این تالاب با وسعتی افزون بر ۹۰۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می رود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» ، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

کد خبر 2766564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha