وضعیت کردها پس از خروج احتمالی آمریکا از سوریه

سرویس جهان- دکتر فابریس بالانش درباره وضعیت کردهای سوریه در صورت خروج آمریکا از این کشور به کردپرس گفت: در این صورت با خطر حمله ترکیه و تصرف میدان‌های نفتی تحت کنترلشان توسط دمشق روبرو خواهند شد.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های امریکایی، در هفته‌های اخیر خروج آمریکا از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، در برخی جلسات دولت آمریکا مطرح شده است. این مسئله بعد از حملات اخیر به مواضع نیروهای آمریکا در سوریه و عراق برجسته تر شده است.

خبرگزاری کردپرس برای بررسی این مسئله با دکتر فابریک بالانش، استاد دانشگاه لیون فرانسه و پژوهش‌گر مسائل سوریه مصاحبه کرده است.

دکتر بالانش درباره سابقه طرح خروج آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به کردپرس گفت: جو بایدن از سال 2020 و از زمان انتخابات ریاست جمهوری به دنبال خروج نیروهای این کشور از عراق و سوریه بوده است. از طرفی او باید مانع از پیامدهای خروج پردردسر آمریکا از افغانستان در سال 2021 در عراق و سوریه می شد. این مسئله خروج از سوریه و عراق را به تاخیر انداخت. 

او درباره مطرح شدن دوباره این مسئله پس از حمله اسرائیل به غزه و تشدید حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه افزود: خروج آمریکا از این دو کشور، آنهم با وجود بحران در غزه و اکراین می توانست به معنای عقب نشینی در مقابل روسیه و ایران باشد. آمریکا به دلیل ترس از کشیده شدن به داخل یک تقابل منطقه ای، حتی به صورتی قدرتمند به حملات اخیر به نیروهایش در عراق و سوریه پاسخ نمی دهد. آمریکا از ترس بدتر شدن وضعیت نیروهایش در عراق و سوریه که هم اکنون هم آماج حملات شدید قرار گرفته اند، نمی خواهد علیه عاملان حملات اقدامات تهاجمی شدید انجام دهد. اگر به ایران حمله کند هزاران موشک به سمت اسرائیل روانه خواهد شد و حوثی ها تنگه باب المندب را خواهند بست. از طرفی آمریکا امسال انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند و بوجود آمدن چنین تنشی پیروزی را به جمهوریخواهان در انزوا واگذار خواهد کرد.

دکتر بالانش درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق گفت: حملات به آمریکایی ها ابزاری غیرمستقیم برای تحت فشار قرار دادن دولت عراق به منظور اخراج نیروهای آمریکا از این کشور است. فشارها بر آمریکا تا زمانی که واشنگتن نیروهای خود را، چه داوطلبانه و یا از طریق فشار از عراق خارج کند، ادامه خواهد داشت. جو بایدن در بن بست قرار گرفته است؛ او نه می خواهد درگیر تنش در خاورمیانه باشد و نه می خواهد خود را ترسو نشان دهد. اما مسئله این است که سربازان آمریکایی، برای اولین بار کشته شده اند و آمریکایی ها این را نمی پذیرند. بنابراین، انتظار می رود تنشها تشدید شود که خطر آن در کوتاه مدت، می تواند به خروج نیروهای آمریکا از عراق منجر شود.

استاد دانشگاه لیون فرانسه درباره تبعات خروج آمریکا از عراق برای کردهای سوریه  به کردپرس گفت: خروج احتمالی آمریکا از عراق منجر به بررسی خروج نیروهای این کشور از سوریه نیز خواهد شد. این مسئله بهترین فرصت را برای ترکیه به منظور حمله زمینی به نیروهای دموکراتیک سوریه، به رهبری کردها فراهم خواهد کرد، همچنانکه در فوریه 2019 از فرصت خروج آمریکا برای حمله به سری کانی و گری سپی استفاده کرد. دولت سوریه نیز فرصت مناسبی برای کنترل میدان های نفتی دیرالزور پیدا خواهد کرد. بنابراین می توان انتظار داشت تهاجمی همه جانبه علیه اداره خودگردان کردی در سوریه آغاز شود.

دکتر بالانش درباره وضعیت کردهای سوریه و گزینه‌های آنها پس از خروج احتمالی آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه  گفت: کردهای سوریه، به منظور حفظ اداره خودگردان، در حال تلاش برای مذاکره با دمشق هستند اما بشار اسد این را رد می کند. او می خواهد شرایط را به قبل از سال 2011 باز گرداند و تنها حق استفاده از زبان کردی محفظ باشد. دمشق متقاعد شده است که کردها انتخابی ندارند. همانطور که بثینه شعبان، مشاور رئیس جمهور سوریه اخیرا اشاره کرد، نیروهای آمریکایی، دیر یا زود سوریه را ترک می کنند. کردهای سوریه نیاز دارند حمایت هوایی را از آمریکا دریافت کنند و آمریکا از آنها محافظت کنند. با این حال، اگر ترکیه به کردهای سوریه حمله کند آمریکا هواپیماهای ترکیه را ساقط نخواهد کرد. 

دکتر بالانش هشدار داد شرایط برای کردهای سوریه بسیار دشوار است. ترکیه و دمشق آنها را نمی خواهند اما روسیه مایل است از آنها به عنوان ابزاری علیه ترکیه استفاده کند. نباید فراموش کرد که در آگوست 2016 و بعد از این که کردها از حمایت آمریکا برخوردار شدند ترکیه نیز با روسیه همپیمان شد. اما روسیه می تواند در  قبال حلب و یا اکراین، کردها را به ترکیه بفروشد. تنها راه برای کردها ادامه حضور آمریکا در سوریه و ادامه حمایت این کشور از آنهاست.

کد خبر 2766688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha