جنگ پهپادی ترکیه و سلاح های جدید پ.ک.ک

سرویس جهان- ویم زویننبرگ در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس، از دست یابی پ.ک.ک به سلاح های جدید، برای به چالش کشاندن جنگ پهپادی ترکیه خبر داد.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه در دو سال اخیر روی جنگ پهپادی علیه کردها در عراق و سوریه متمرکز شده است. حملات هوایی ترکیه همچنین تاثیر زیادی روی محیط زیست مناطق کردنشین عراق و سوریه گذاشته است. خبرگزاری کردپرس برای بررسی این دو موضوع، با ویم زویننبرگ، کارشناس موسسه پاکس هلند و عضو گروه رسانه ای افشاگر بلینگ کت مصاحبه کرده است.

پیامدهای محیط زیستی حملات ترکیه به کردها در عراق و سوریه

ویم زویننبرگ درباره تاثیرات مخرب زیست محیطی حملات ترکیه به مناطق کردنشین عراق و سوریه به خبرگزاری کردپرس گفت:خصومت هایی که در شمال شرق سوریه و شمال عراق در جریان است، پیامدهای شدید و طولانی مدت بر اقتصاد، رفاه و محیط زیست ساکنان این مناطق داشته است.حملات هوایی مداوم به زیرساخت های غیرنظامی منجر به کاهش دسترسی مردم به انرژی و سوخت و همچنین استفاده صنایع از آنها  شده و وضعیت را برای هزاران تن از مردم این مناطق دشوار کرده است.

 کارشناس تقابلات نظامی موسسه پاکس هلند با اشاره به حملات سنگین ترکیه به میدان های نفتی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و نیز تخریب تاسیسات انرژی این منطقه افزود: در همین حال، آلودگی نفتی  ناشی از حملات هوایی ترکیه به تاسیسات نفتی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، بر خاکهای حاصلخیز و مناسب برای کشاورزی، آب های زیرزمینی، رودخانه و منابعی که جوامع ساکن این مناطق به آن متکی هستند، تاثیر منفی گذاشته است.

عضو گروه رسانه ای افشاگر بلینگ کت حملات ترکیه به زیرساخت های غیرنظامی کردهای سوریه را هدفمند خواند و به کردپرس گفت:  به نظر می رسد این اقدامات تهاجمی ترکیه یک استراتژی عمدی برای کاستن از حمایت مردمی از اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه و تحریک و شوراندن مردم علیه مقامات این منطقه است.

او از نگرانی  ترکیه به دستیابی پ.ک.ک به منافع فروش نفت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، به سبب نزدیکی فکری کردهای سوریه به کروه پ.ک.ک خبر داد و به کردپرس گفت:  ترکیه ادعا می کند که منابع حاصل از فروش نفت خام توسط کردهای سوریه به جیب پ.ک.ک در عراق می رود. شاید تا حدی این ادعا درست باشد اما نمی تواند توجیهی برای پیامدهای انسانی این حملات هوایی باشد.

جنگ پهپادی ترکیه علیه کردها

این کارشناس مسائل نظامی با ادعای این که پ.ک.ک توانسته است جنگ پهپادی ترکیه علیه این گروه را به چالش بکشد گفت: در مورد جنگ پهپادی میان ترکیه و پ.ک.ک،  شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پ.ک.ک سلاح های جدیدی به دست آورده است که توانایی سرنگون کردن پهپادهای ترکیه  در شمال عراق را دارد.

ویم زویننبرگ درباره حملات پهپادی ترکیه به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به کردپرس گفت: در مورد شمال شرق سوریه، بیشتر حملات پهپادی ترکیه، از آن جایی که اهداف مورد نظر زیاد از مرز ترکیه دور نیستند، از داخل خاک این کشور علیه کردها صورت می گیرد.

کارشناس موسسه معتبر پاکس هلند با اشاره به این که جنگ همه جانبه ترکیه علیه کردها در سوریه، نتیجه مطلوب را برای این کشور به همراه ندارد گفت: باید تاکید کرد که در نهایت، لازم است راه حل سیاسی برای وضعیت شمال شرق سوریه در نظر گرفته شود و منافع همه طرف ها را در نظر گرفت. راه حل نظامی که خونریزی و مصیبت انسانی را در پی دارد و می تواند تمام منطقه را به سیاهی بکشاند، راه حل پایان دادن به اختلافات نیست.

کد خبر 2770313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha