تفاهمنامه همکاری ایران و عراق در حوزه اربعین و امور مرزی به امضا رسید

سرویس آذربایجان غربی- هیات عراقی به ریاست سپهبد " سعد معن ابراهیم" مشاور امنیتی وزیر کشور عراق و طرف ایرانی به ریاست " سید مجید میراحمدی " معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در تهران و در جلسه مشترک دو توافق نامه درحوزه های مرزی و اربعین به امضا رساندند.

به گزارش کردپرس از وزارت کشور، در این جلسه که "محمدصادق معتمدیان" استاندار آذربایجان‌غربی نیز حضور داشت، تفاهم نامه ای در امور اربعین، تجارت مرزی و ترانزیت کالا و مسافرین در ۳۶ محور با هیات عراقی به نتیجه رسیده است که طبق آن توافق شد تبادل اطلاعات کالاها به شکل برخط بین دو کشور انجام شود و تسهیلاتی که در مرز مهران و در ایام اربعین ارائه می شد، در سایر مرزها و در کل ایام سال برقرار باشد.

همچنین طرفین توافق کردند امکان بهره برداری از گذرنامه ویژه اربعین که نسبت به قبل با سرعت بالاتر و هزینه کمتری صادر می شود، در طول سال برای زایران وجود داشته باشد.

بر اساس این تفاهم نامه ، درحوزه حمل و نقل طرف عراقی متعهد شد اقدامات مناسبی را برای ورود شرکت های عراقی جهت ترانزیت مسافر از درون مرزهای ایران، توسعه پایانه های مسافربری در داخل عراق و ایجاد شرایط مناسب برای زائرین، همچنین تشکیل کمیته مشترک از نیروهای پلیس و وزارت راه و ترابری طرف ایرانی با طرف عراقی در راستای کاهش تصادفات در ایام اربعین در دستور کار قرار گیرد.

در مورد گذرگاه ها و بازارچه های مرزی فعال و غیر فعال ، بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد  ظرف یک ماه آینده جلسه مشترکی برگزار شود تا اختلاف نظرها در مورد گذرگاه ها و بازارچه ها رفع شود.

 همچنین در حوزه اقتصاد مرزی و امر ترانزیت کالا توافق شد در راستای ایجاد سرعت در ترانزیت ، عوامل انسانی کاهش پیدا کرده و انتقال برخط اطلاعات از طریق سیستم های تعریف شده در دستور کار قرار بگیرد.

گفتنی است ، برای جلوگیری از تغییرات و محدودیت های لحظه ای در مرزها توافق شد حداقل ۴۸ ساعت زودتر اطلاع رسانی و هرگونه تغییر با توافق دوطرف باشد و از اتخاذ تصمیمات لحظه ای اجتناب شود.

 همچنین در مورد تعداد زائرین برخلاف گذشته که عدد خاصی به دلیل محدودیت های کشور عراق اعلام می شد، با توجه به حسن نظر و دیدگاه های همسوی دولت محترم آقای سودانی و وزرای مربوطه، طرف عراقی آمادگی خود را برای پذیرایی از بیش از ٥ میلیون زائر ایرانی اعلام کرده­ اند.

کد خبر 2766774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha