آوار ٣٧ بهمن فراموشی بر جنایتی دردناک در مهاباد

٣٧ سال پیش در چنین روزی مهاباد توسط دژخیمان بعث عراق، غرق ناله و خون شد، اما ٣ دهه فراموشی، از شهر و بازماندگان شهدا جور دیگری انتقام می گیرد و نامگذاری ۲۳ بهمن به عنوان «روز مهاباد» نیز به کلی فراموش شده است.

از مدت ها پیش، قرار است نامگذاری ۲۳ بهمن به عنوان «روز مهاباد» در شورای فرهنگی این شهرستان مطرح و در صورت تصویب، برای تایید به شورای فرهنگی استان فرستاده ‌شود، اما هنوز خبری از ثبت این روز به نام مهاباد نیست.
بعد از سه دهه کمترین کار برای گرامیداشت شهدای ۲۳ بهمن این شهر، نصب یک اِلمان یادبود یا نامگذاری یکی از میادین شهر به یاد آنها است که هنوز انجام نشده است. خانواده‌های شهدا و جانبازان حادثه بمباران هوایی ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۵ مهاباد از این همه غفلت و فراموشی دلتنگ هستند.
در آن پنجشنبه سرد زمستانی سال ٦٥، سه نقطه «میدان آرد»، «میدان منگور» و «میدان استقلال» شهر مهاباد از سوی رژیم بعث عراق بمباران شدند و شدت حملات به حدی شدید بود که جنازه ها قابل شناسایی نبودند.

شهر مهاباد در طول دوران جنگ تحمیلی ۲ بار مورد تهاجم هوایی قرار گرفت، که بار اول در پنجم اسفند ۱۳۶۲ ،بود که در آن ۱۰ نفر شهید و ۶ نفر نیز جانباز شدند و بار دوم ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ بود که در آن ۵۱ نفر شهید و ۱۴ نفر جانباز شدند.
با گذشت 37سال از این جنایت متاسفانه تاکنون هیچ یادواره و مراسم بزرگداشت ویژه‌ای برای شهدای ۲۳ بهمن مهاباد برگزار نشده است.
اگر به باغ فردوس مهاباد سری بزنید، قبرهای کوچکی می بینید که عکس کودکان و نوزادن شیرخواره ای روی آنها حک شده است، اینها سال هاست دور از مادرانشان در خاک سرد آرام گرفته اند و کسی یادی از آنها نمی کند.

کد خبر 2766970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha