سرشماری زمستانه پستانداران شاخص منطقه بیجار انجام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرشماری پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده بیجار انجام شد.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی درفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش اصلی ترین فعالیت محیط زیست در راستای مدیریت حیات وحش است، گفت: سرشماری حیات وحش در استان در سال های اخیر با کیفیت و کمیت متفاوتی به اجرا درآمده است.

وی به اهداف سرشماری حیات وحش اشاره کرد و افزود: برآورد حداقل جمعیت پستانداران شاخص (علفخواران) در مناطق تحت مدیریت و آزاد، بدست آوردن ترکیب جنسی و سنی هر یک از گونه ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه ها، بررسی وضعیت حفاظتی آنها و برنامه ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاه ها، اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید کننده حیات وحش و شناسایی کمبودها ونارسایی های مناطق تحت مدیریت از مهمترین اهداف انجام سرشماری حیات وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه سرشماری زمستانه پستانداران در استان با توجه به وضعیت آب و هوایی، توپوگرافی و فصل جفتگیری از پانزدهم آذر تا پایان بهمن ماه به طول می انجامد، اظهار کرد: این سرشماری به روش پیمایش خطی و با مشاهده مستقیم با استفاده از تجهیزاتی مانند دوربین چشمی، عکاسی، تلسکوپ، بیسیم و موبایل انجام می شود.

حمیدی با اعلام اینکه این سرشماری با حضور ۲۵ نفر از کارشناسان متخصص و ماموران اجرایی به مدت ۲ روز در منطقه حفاظت شده بیجار انجام شد، ادامه داد: این سرشماری شامل آمارگیری گونه های شاخص پستاندار در مناطق تحت مدیریت و طبیعت زیبا و بکر استان توسط تیم های متخصص با بیتوته های شبانه روزی و استقرار در نقاط مختلف زیستگاه های تعیین شده، است.

وی یادآور شد: این سرشماری منطقه حفاظت شده بیجار در ۲ منطقه «قم چقا» و «صلوات آباد» انجام شد و گونه قوچ و میش ارمنی شاخص ترین پستاندار منطقه و گونه های دیگر همچون گرگ، گراز و کفتار سرشماری شد و با توجه فصل زمستان و برودت هوا حیات وحش در زیستگاه های زمستانه در دره های منطقه جمع شده و آماربرداری و برآورد جمعیت با کمترین خطا انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: سرشماری پستانداران شاخص مناطق تحت مدیریت استان هر ساله در ۲ نوبت یکی در اواخر فصل بهار با هدف به دست آوردن میزان زاد و ولد و دیگری در فصل زمستان در راستای بررسی وضعیت جمعیتی حیات وحش شاخص استان و مقایسه با سال های گذشته و همچنین میزان ماندگاری بره های متولد شده انجام می شود.

کد خبر 2767002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha