خطر مصرف مواد مخدر صنعتی در بین دانش آموزان جدی است/ *طاهره جلوخانی

گسترش مواد مخدر صنعتی در ایران و گرایش جوانان به آن زنگ خطر مصرف مواد مخدر صنعتی به صدا درآمده است و این همت بلند مسئولان را می طلبد تا هر چه سریعتر با راهکارهای جامع و کامل به مبارزه با مافیای مواد مخدر در ایران بپردازند.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضلات اجتماعی، بهداشتی و روانی جوامع امروزی است. استعمال مواد مخدر سابقه ای طولانی در میان جوامع امروزی دارد و طریقه مصرف آن نیز از قدیم الایام به شیوه های خاصی صورت گرفته است.

گسترش روز افزون انواع مواد مخدر در حال حاضر به یک  بحران جدی تبدیل شده است که همت بلند مردم و مسئولان و اطلاع رسانی درست و نحوه برخورد با افراد معتاد مهم ترین راه های مبارزه با این افیون خانمان سوز است. طبق نظر کارشناسان گرایش به اعتیاد دارای جنبه های مختلفی است که بررسی هر کدام از آنها ساعت ها وقت لازم دارد تا بتوانیم بدرستی آن را برای خوانندگان بیان کنیم.

یکی از تهدیدهای مهم اعتیاد علاوه بر به خطر انداختن سلامت فرد، تهدیدی جدی برای اجتماع محسوب می شود که موجب گرایش افراد به تبع آن می شود. اعتیاد در فرد معتاد بیش از آنکه باعث رنج های جسمانی شود، موجب از بین رفتن امید و عزت نفس می شود و او را از رشد و پویایی که هر انسان نیازمند آن است، بی بهره می کند.

اختلافات خانوادگی، فقر اقتصادی و فرهنگی، نداشتن تفریح و سرگرمی، داشتن یک فرد معتاد در خانواده، عدم آگاهی به مضرات مواد مخدر، تقلید و الگو برداری از دیگران، فقدان ایمان و ضعف مبانی مذهبی و معاشرت با دوستان معتاد از مهم ترین عوامل گرایش فرد معتاد به مصرف مواد مخدر است.

افزایش هر روزه تعداد افراد معتاد، مسئله اعتیاد را در کشور ما به یک بحران ملی تبدیل کرده است، آن چه در این میان قابل توجه و تکان دهنده است، پایین آمدن سن اعتیاد و افزایش تمایل نوجوانان و جوانان به مصرف مواد اعتیادآور است.

خیلی ها علت اصلی گسترش اعتیاد را در جامعه به خاطر دسترسی آسان به مواد مخدر عنوان می کنند، اگر چه این عامل خود نقش مهمی در این راستا ایفا می کنند اما مهمترین عامل افزایش آمار اعتیاد، شرایط زمینه ای فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و روانی است که باعث افزایش تقاضا برای مصرف شده است.

امروزه مواد مخدر از روش سنتی خارج شده و به سمت مواد صنعتی در حال حرکت است و متاسفانه تولید مواد مخدر صنعتی در کشور نیز بسیار آسان شده که نبود برنامه ریزی درست و دقیق و نبود فرهنگ عمومی در استفاده نکردن از چنین مواد آسیب زایی باعث رشد آمار مبتلایان به اعتیاد شده است.

در حال حاضر دشمن از طریق اشاعه مواد مخدر به ویژه صنعتی در جامعه موجب زدودن نشاط و توانمندی جوانان شده است. با گسترش مواد مخدر صنعتی در ایران و گرایش جوانان به آن زنگ خطر مصرف مواد مخدر صنعتی به صدا درآمده است و این همت بلند مسئولان را می طلبد تا هر چه سریعتر با راهکارهای جامع و کامل به مبارزه با مافیای مواد مخدر در ایران بپردازند.

براساس پژوهش ملی بررسی میزان خطر ابتلای دانش آموزان به سوءمصرف مواد مخدر در سال ۱۳۹۰ که بین دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی، متوسطه و هنرستان های تمامی مراکز استان های کشور صورت پذیرفت، مشخص شد میزان خطرپذیری دانش آموزان در زمینه گرایش به مواد مخدر از نیم درصد در سال ۱۳۸۱ به یک درصد در سال ۹۰ افزایش یافته است.

در حال حاضر مصرف قرص های روانگردان و شیشه که از مهمترین مواد مخدر صنعتی است در بین دانش آموزان به تهدیدی جدی تبدیل شده است که استفاده از این مواد موجب بروز پدیده های اجتماعی ناخوشایند مانند قتل، جنایت و رفتارهای پرخطر در جامعه آنهم در بین نسل جوان جوان و دانش آموزان می شود.

ایمن سازی نوجوانان و جوانان، اطلاع رسانی مستمر و هدفمند، آموزش مهارت ها و ارائه سبک و مدل زندگی مهمترین راهکار مبارزه با افیون صنعتی در بین دانش آموزان است.

*طاهره جلوخانی - روزنامه نگار

کد خبر 2767010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha