کردها قربانی توافق ترکیه و سوئد

سرویس جهان- وبسایت خبری-تحلیل المانیتور آمریکا ادعا کرد یکی از مفاد اصلی توافق ترکیه و سوئد بر سر عضویت استکهلم در ناتو، زمین گیر کردن فعالان سیاسی کرد ترکیه در سوئد بوده است.

به گزارش کردپرس، سوئد در سال 2022 درخواست عضویت در ناتو را ارائه کرد که تنها با مخالفت دو کشور مجارستان و ترکیه از مجموع 30 کشور عضو این نهاد نظامی مواجه شد. ترکیه به شدت با عضویت سوئد مخالفت کرد و علت اصلی این مخالفت را فعالیت گسترده کردهای تبعه ترکیه در این کشور دانست. هرچند بعدا برخی مقامات ارشد ترکیه اذعان کردند که از این مخالفت برای مجبور کردن آمریکا به فروش جنگنده های نسل جدید اف 16 استفاده کرده اند.

وبسایت خبری –تحلیلی المانیتور آمریکا ادعا کرد با وجود این که ترکیه از مخالفت با گسترش ناتو به درخواست سوئد و آمریکا برای جلب رضایت واشنگتن به فروش جنگنده اف 16 استفاده کرده است اما در واقع، ترکیه از این موضوع بیشتر برای زمین گیر کردن فعالیت سیاسی دهها هزار تن از اتباع کرد این کشور در سوئد استفاده کرده است.

بر اساس گزارش رویترز حدود 100000 تن از شهروندان کرد در سوئد زندگی می کنند و برخی از نمایندگان پارلمان این کشور نیز کرد هستند. ترکیه تهدید کرده بود تا زمانی که سوئد کردهای تحت تعقیب را استرداد نکند، به همکاری با نهادهای کرد سوریه پایان ندهد و مانع از برگزاری تظاهرات اعتراضی کردها علیه ترکیه نشود، با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت نخواهد کرد.

سوئد تقریبا اکثر خواست های ترکیه را برآورده کرد و حتی تحریم تسلیحاتی علیه کشور به دلیل جنگ سال 2019 علیه کردهای سوریه را نیز لغو کرد.

المانیتور از برخی مقامات سابق دولت سوئد نقل کرده است که این کشور مجبور شده برای جلب موافقت ترکیه با درخواست سوئد مواضع تندی علیه کردهای ساکن این کشور اتخاذ کند و حتی برخی قوانین قضایی را برای برخورد تندتر با فعالان ناراضی کرد ساکن سوئد تغییر دهد.

بر اساس گزارش المانیتور اکنون برخی سیاستمداران سوئدی مانند آن لینده، وزیر خارجه سابق این کشور تاکید کرده اند که مقابله با کردهای ساکن این کشور برای جلب رضایت ترکیه قابل توجیه است.

این نشریه همچنین به این نکته اشاره کرد که سوئد از این که حسن شهرت این کشور برای رعایت حقوق بشر قربانی مقابله با کردها برای جلب رضایت ترکیه شود، نگران نیست زیرا قربانی کردن کردها برای پیوستن به ناتو، منافع بیشتری در مقابل حفاظت از کردها در مقابل خواسته های ترکیه داشته است.

از نظر المانیتور اکنون که سوئد به خواسته خود رسیده، کمتر کشوری در جهان غرب به قربانی کردن کردها در مقابل خواسته های ترکیه اهمیت می دهد.

دولت سوئد اخیرا از تعطیلی قریب الوقوع بخش کردی رادیو ملی این کشور بعد از گذشت 23 سال از فعالت آن کرده است. بسیاری از فعالان کرد این اتفاق را بخشی از تلاش های سوئد برای عادی سازی روابط با ترکیه به دنبال رضایت آنکارا به پیوستن سوئد به ناتو قلمداد کرده اند.

کد خبر 2767074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha