گهدار زیباری، یکی از زندانیان بادینان آزاد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- روزنامه نگار گهدار زیباری، پس از محکومیت به سه بار زندان، روز شنبه ۱۷ فوریه پس از اتمام حکمش آزاد شد.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری آوینه، بشدار حسن عضو تیم وکلای زندانیان بادینان این خبر را تایید کرد و در بیانیه‌ای گفت که زیباری بعدازظهر روز شنبه آزاد شد.

در همین حال ایهان سعید، نماینده زندانیان بادینان در بیانیه ای گفت: «پس از ۱۲۱۳ روز و سه بار اتمام مدت حبس، فشارهای داخلی و بین المللی فراوان و انتظار طاقت فرسای خانواده و اطرافیان، سرانجام روز شنبه به طرز زشتی در مقابل فامیلی مال اربیل بدون اطلاع نزدیکانش که روبه‌روی آسایش منتظر بودند، آزاد شد».

در ۱۶ فوریه ۲۰۲۱، دادگاه کیفری اربیل گهدار زیباری و چهار فعال و روزنامه نگار دیگر بادینان را به اتهام "جاسوسی و تلاش برای کودتا و ایجاد هرج و مرج" به شش سال زندان محکوم کرد.

رئیس اقلیم کردستان مجازات این فعالان و خبرنگاران را بعداً ۶۰ درصد کاهش داد، به جز شروان شروانی که ۵۰ درصد مجازات وی کاهش یافت.

روزنامه نگار گهدار زیباری قرار بود در ۱۶ ماه مارس ۲۰۲۳ آزاد شود اما، چون پرونده دیگری در دادگاه اربیل علیه او باز شد، وی به اتهام تغییر پلاک خودروی خود به پنج ماه حبس دیگر محکوم شد.

این روزنامه‌نگار در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ برای سومین بار به اتهام حمل سلاح غیرمجاز به شش ماه زندان محکوم شد.

آیهان سعید همچنین گفت که سایر روزنامه نگاران و فعالانی که در زندان باقی مانده اند "در معرض خطر جدی ترور بیولوژیکی هستند و مسئولان تدبیر دیگری برای خاموش کردن صدای معترضان این منطقه اندیشیده اند و به آنها اجازه شرکت در هیچ گونه فعالت مدنی را نمی دهند".

شایان ذکر است به گزارش روداو، یکی از وکلای گهدار زیباری گفته است بدون عفو ​​رئیس اقلیم کردستان، گهدار باید سه سال دیگر را در زندان سپری می کرد.

کد خبر 2767096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha