بلاتکلیفی پروژه  800 میلیون دلاری دیپلماتیک آمریکا در اقلیم کردستان

سرویس جهان- بر اساس تحلیل مجله نیولاینز آمریکا، به دلیل تغییرات قابل توجه در روبط میان آمریکا و اقلیم کردستان عراق، افتتاح پروژه بزرگ 800 میلیون دلاری کنسولگری جدید آمریکا در اقلیم کردستان به تعویق افتاده است.

به گزارش کردپرس، در چند سال گذشته مقامات اقلیم کردستان و آمریکا احداث مجموعه کنسولگری جدید ایالات متحده آمریکا در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق را که بزرگترین کنسولگری آمریکا در جهان می خوانند، به عنوان نماد روابط مستحکم کردهای عراق و دولت آمریکا عنوان کرده اند.

مجله نیولاینز آمریکا در گزارشی به بررسی علت تعویق افتتاح این مجموعه پرهزینه و کم نظیر پرداخته است. یکی از مقامات دفتر عملیات ساخت و ساز وزارت خارجه آمریکا در کشورهای خارجی درباره بزرگی عمارت و مجموعه کنسولگری جدید آمریکا در اربیل گفته است این مجموعه یکی از بزرگترین تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در جهان است. ساخت این مجموعه با قراردادی به مبلغ حدود 560 میلیون دلار، در سال 2017 به پیمانکار واگذار شد و قرار بود در سال 2022 افتتاح شود. اما به گفته مقامات این دفتر، عملیات اتمام پروژه در موعد مقرر انجام نشد و هزینه ساخت نیز به 800 میلیون دلار افزایش یافت.

بر اساس تازه ترین برآوردها قرار بود در اواخر سال 2023 افتتاح صورت بگیرد اما بر اساس گزارش مجله آمریکایی نیولاینز افتتاح پروژه بزرگ دیپلماتیک آمریکا در اقلیم کردستان تا سال 2025 به تعویق افتاده است.

دلایلی برای عدم افتتاح بزرگترین کنسولگری آمریکا در جهان که در حومه اربیل واقع شده، عنوان شده است. وینثروب راجرز، تحلیلگر آمریکایی مسائل کردهای عراق در گزارش خود در مجله نیولاینز سه دلیل برای عدم افتتاح به موقع کنسولگری جدید آمریکا در اربیل بیان کرده است. او تاکید کرده است تغییر در ماهیت روابط آمریکا با اقلیم کردستان، حداقل در سه حوزه اتفاق افتاده است که می تواند از دلایل اصلی تعویق افتتاح پروژه سیاسی 800 میلیون دلاری آمریکا در اربیل باشد. او معتقد است در درجه اول، دو بهانه برای ارتقا سطح روابط میان اربیل و واشنگتن از اواسط دهه 2010 یعنی مبارزه با داعش و صادرات مستقل نفت از سوی کردها اهمیت خود را از دست داده است. دوم این که اختلافات جدی میان اقلیم کردستان و دولت آمریکا بر سر عملکرد حکومت اقلیم کردستان و مسائل انسانی در این منطقه وجود دارد. دلیل سوم هم کم اهمیت شدن منافع کردها برای آمریکا و توجه بیشتر این کشور به دولت مرکزی عراق در بغداد عنوان شده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا بر اهمیت روابط دیرینه میان آمریکا و اقلیم کردستان تاکید کرده است اما گفته که روابط با اقلیم کردستان بخشی از روابط گسترده تر با دولت عراق است. او ادعا کرده است که ساخت یکی از بزرگترین پروژه های دیپلماتیک آمریکا در جهان، در مرکز اقلیم کردستان نشانه اهمیت کم نظیر روابط میان واشنگتن و اربیل است.

تریفه عزیز، نماینده دولت اقلیم کردتسان عراق در آمریکا نیز گفته است این پروژه سیاسی آمریکا در اقلیم کردستان خود ارسال پیامی به جهان درباره اهمیت روابط میان کردها و آمریکاست و دولت اقلیم کردستان نسبت به آینده روابط با آمریکا خوشبین است.

این نشریه آمریکایی از عدم رضایت جدی آمریکا نسبت به مسئله حقوق بشر در اقلیم کردستان عراق و بازداشت های گسترده مخالفان و روزنامه نگاران توسط نهادهای امنیتی حکومت اقلیم کردستان خبر داده و به بیانیه های جدی کنسولگری آمریکا در اقلیم کردستان درباره نقض حقوق بشر در این منطقه اشاره کرده است که می تواند روی مسئله افتتاح عمارت جدید کنسولگری آمریکا در اربیل تاثیر گذاشته باشد.

نیولاینز همچنین با اشاره به این که آمریکا روی مسائل مهم تری مانند اکراین و غزه متمرکز شده و جنگ با داعش تقریبا پایان یافته تلقی شده، از کاسته شدن اهمیت روابط آمریکا و کردهای عراق و به تبع آن عدم اشتیاق برای افتتاح کنسولگری خبر داده است.

جاناتان لرد، کارشناس مسائل خاورمیانه و از مقامات سابق دولت آمریکا مسئله تامین امنیت کنسولگری جدید آمریکا را نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر تاخیر در افتتاح آن دانسته است. او با اشاره به این که آمریکا سیستم های دفاع هوایی پیشرفته در اقلیم کردستان ندارد و این منطقه در سالهای اخیر با طیف وسیعی از حملات هوایی، راکتی و پهپادی مواجه شده است، این مسئله را نیز در تاخیر در افتتاح پروژه بزرگ سیاسی آمریکا در اقلیم کردستان بی تاثیر ندانسته است.

کد خبر 2767110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha