اقلیم کردستان متحد سرکش آمریکا

سرویس جهان- مجله فوربز آمریکا در گزارش خود حکومت اقلیم کردستان عراق را منطقه ای مفسده خیز و متحد آمریکا دانسته که در طول سه دهه تنها 5 انتخابات برگزار کرده و طوایف و خاندان قدرتمند بر آن حکومت می کنند.

به گزارش کردپرس، مجله معروف فوربز آمریکا در تازه ترین گزارش خود پیرامون اقلیم کردستان عراق، آن را در ردیف متحدان تازه تاسیس آمریکا در چند دهه اخیر تعریف کرده که از سکوت واشنگتن برای تحکیم قدرت برخی طوایف و خانواده ها و به حاشیه رانده شدن نخبه ها و مردم و گسترش فساد استفاده کرده است.

 این نشریه آمریکایی با اشاره به این که انتخابات یکی از ارکان اساسی دموکراسی است و حکام اقلیم کردستان این منطقه را محور دموکراسی در منطقه می دانند، نوشت: این در حالی است که در طول سه دهه از عمر اقلیم کردستان تنها پنج نوبت انتخابات برگزارش شده و در این انتخابات نیز اشکالاتی جدی وجود داشته است.

فوربز با اشاره به بحران اقتصادی چند سال اخیر اقلیم کردستان نوشت: وجود برج های بلند مرتبه و هتل های مجلل نمی تواند نشانه رفاه مردم عادی باشد چرا که ماههاست حقوق کارمندان اقلیم کردستان نصفه-نیمه و با تاخیر پرداخت می شود.

در این گزارش به کنترل چند خانواده محدود بر گلوگاه های سودآور اقتصادی مانند چاههای نفت، گذرگاه های مرزی و انحصار تجارت اشاره شده و تاکید شده است که افرادی که وابسته به خاندان پرقدرت و یا احزاب و گروههای پرنفوذ سیاسی نیستند، نمی توانند از موهبات سیاسی و اقتصادی در اقلیم کردتسان برخوردار شوند.

فوربز ادعا کرده است که برای مثال، خاندان بارزانی بر بخش بزرگی از مواهب اقتصادی و موقعیت های سیاسی اقلیم کردستان احاطه کامل دارند اما متحدان غربی آنها با نادیده گرفتن این مشکلات همچنان در مواقع بحرانی به کمک آنها می شتابند.

بر اساس این گزارش، خاندان های پرنفوذ مانند بازرانی ها حتی سرمایه گذاری های خارجی را نیز تحت کنترل دارند که نمونه آن کنترل بر شرکت ارائه خدمات تلفن همراه کروک تیلیکوم است که با استفاده از سرمایه شرکت های خارجی مانند اورنج فرانسه و العقیل کویت بنا شد. سرمایه گذاران اصلی متضرر شدند و اکنون علیه تصرف غیرقانونی بر منابع مالی اصلی این شرکت شکایت مطرح و متهمان محکوم شده اند.

این نشریه آمریکایی در تشریح مهم ترین ویژگیهای منفی حکومت اقلیم کردستان عراق به وجود گسترده فساد سازمان یافته، حامی پروری از سوی احزاب حاکم، سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر اشاره کرده است. فوربز یکی از اسناد و شواهد نقض حقوق بشر و نقض آزادی بیان در اقلیم کردستان عراق را انتقاد آمریکا از اقلیم کردستان، در گزارش های سالانه وزارت خارجه این کشور در این مسائل عنوان کرده است. افزایش خشونت و افزایش جمعیت زندانیان در این منطقه نیز به عنوان شواهد نقض حقوق بشر در این مطنقه گزارش شده است.

مجله فوربز ادعا کرده است که علت ادامه وجود فساد در اقلیم کردستان حمایت بی چون چرای متحدان غربی این منطقه از جمله آمریکاست.

این نشریه آمریکایی تاکید کرده است برای جلوگیری از ادامه نفوذ افسارگسیخته خاندان پر قدرت در اقلیم کردستان و به حاشیه راندن شدن مردم و نخبگان سیاسی و اقتصادی، آمریکا باید حمایت های خود از اقلیم کردستان را محدود و مشروط کند.

کد خبر 2767276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha