علت واقعی عدم صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو کمیسیون نفت، گاز و منابع طبیعی پارلمان عراق درباره دلایل عدم از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه اعلام کرد: «قراردادهایی که دولت اقلیم کردستان با شرکت های نفتی امضا کرده است، یکی از موانع آشکار صادرات مجدد نفت اقلیم است».

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، عدنان جابری، عضو کمیسیون نفت و گاز در مصاحبه با خبرگزاری المعلومه اعلام کرد: «علت واقعی عدم از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان به دلیل مشکلات فنی است نه مشکلات سیاسی».

وی همچنین گفت: «ترکیه نسبت به ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان بدون موافقت بغداد خودداری کرده است».

جابری تصریح کرد: «ترکیه خطوط لوله صادرات نفت خود را برای در امان نگە داشتن از تحریم های بین المللی از جمله حکم دادگاه بین المللی پاریس بسته است».

این عضو کمیسیون نفت و گاز اشاره کرد: «دولت فدرال به فرمول مشخصی با دولت اقلیم کردستان برای از سرگیری صادرات نفت نرسیده است».

وی در ادامه بیان کرد: «یکی دیگر از موانع، مدل اقتصادی است که دولت اقلیم با شرکت های نفتی تولید و صادرات قرارداد بسته است و تفاوت آن با سیستم شرکت ملی بازاریابی نفت عراق (سومو) است».

عدنان جابری اضافه کرد: «قراردادهای امضا شده توسط دولت اقلیم کردستان با شرکت های نفتی یکی از موانع آشکار پیش روی صادرات مجدد از طریق بندر جیهان ترکیه است».

کد خبر 2767514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha