دیدار اردوغان و نچیروان بارزانی؛ پروژه «جاده توسعه» و مبارزه با PKK

سرویس ترکیه - اردوغان در حاشیه نشست دیپلماسی آنتالیا با نچیروان بارزانی درباره پروژه «جاده توسعه» و مبارزه مشترک با PKK دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه سومین نشست دیپلماسی آنتالیا با نچیروان بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد. موضوعات اصلی این دیدار پروژه موسوم به «جاده توسعه» و مبارزه مشترک با سازمان حزب کارگران کردستان (PKK) و یگان های مدافع خلق (YPG) بود.

دیدار اردوغان و نچیروان بارزانی؛ پروژه «جاده توسعه» و مبارزه با PKK

روز گذشته یکم مارس، سومین دوره نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا با حضور سران، وزرا و روسای سازمان‌های بین‌المللی از بیش از 100 کشور جهان در مرکز کنگره و نمایشگاه «نست» در منطقه گردشگری بلک آنتالیا آغاز به کار کرد. اردوغان در حاشیه این نشست با نچیروان بارزانی دیدار و گفتگو کرد. 

بنا بر گزارش مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، در این نشست مسائل منطقه ای و جهانی، پروژه جاده توسعه و مبارزه با نیروهای PKK مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان همچنین در سخنانی در افتتاحیه سومین مجمع دیپلماسی آنتالیا، اعلام کرد که پروژه جاده توسعه برای کشورهای منطقه به ویژه عراق و ترکیه حائز اهمیت است و حمایت کامل ترکیه از این پروژه ادامه خواهد داشت. 

دیدار اردوغان و نچیروان بارزانی؛ پروژه «جاده توسعه» و مبارزه با PKK

اردوغان در این سخنرانی بر اهمیت مبارزه مشترک علیه سازمان های مسلح PKK/PYD/YPG برای تحقق صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.

لازم به ذکر است که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از سومین نشست دیپلماسی آنتالیا با فؤاد حسین، همتای عراقی خود دیدار و گفتگو کرد.

دیدار اردوغان و نچیروان بارزانی؛ پروژه «جاده توسعه» و مبارزه با PKK

به نوشته آناتولی به نقل از منابع دیپلماتیک در این دیدار آمادگی‌ها برای سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عراق مورد بحث قرار گرفته است.

فیدان و حسین همچنین در مورد تقویم اجلاس امنیتی که قرار است به زودی در بغداد و پس از نشست امنیتی ترکیه و عراق در آنکارا در دسامبر برگزار شود، گفتگو کردند.

طرفین همچنین وضعیت امنیتی عراق، آخرین تحولات منطقه و پروژه راه توسعه را ارزیابی کردند.

دیدار اردوغان و نچیروان بارزانی؛ پروژه «جاده توسعه» و مبارزه با PKK

در همین زمینه عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت های ترکیه نیز در مصاحبه با خبرنگار آناتولی با بیان اینکه مقامات ترکیه و عراق در حال همکاری نزدیک و فشرده بر روی پروژه «جاده توسعه» هستند، گفت: «با افتتاح دفتر مشترک بین دو کشور برای نظارت بر این پروژه موافقت شد.»

اورال‌اوغلو گفت: «تلاش‌ها برای گسترش روابط ترکیه و عراق در زمینه حمل و نقل تسریع می‌شود.»

او با یادآوری اینکه اخیراً با رزاق محیبس الصداوی، وزیر حمل و نقل عراق و هیات همراه وی دیدار و گفتگو کردند، تاکید کرد که روابط و مطالعات در بخش حمل‌ونقل بین کشورها از جنبه‌های مختلف ادامه دارد.

وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه با تاکید بر اینکه پروژه «جاده توسعه» در چارچوب روابط کنونی کشورهای منطقه از جایگاه مهمی برخوردار است، گفت: «کشور ما و مقامات عراقی در حال همکاری نزدیک و فشرده در مسیر توسعه هستند. کار ما با عراق در بخش فنی پروژه ادامه دارد. همچنین در مورد تأمین مالی و اجرای پروژه تبادل نظر می کنیم. قرار شد دفتر مشترکی بین دو کشور برای نظارت بر پروژه «جاده توسعه» افتتاح شود که در دوره آتی اقدامات مشخصی در این زمینه انجام خواهد شد.»

کد خبر 2767675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha