تاثیر استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان بر جنگ ترکیه و پ.ک.ک

سرویس جهان- اندیشکده کارنگی می گوید ترکیه از این که پ.ک.ک ممکن است از استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در اقلیم کردستان منتفع شود، نگران است.

 به گزارش کردپرس، دولت آمریکا در بودجه 2024 خود استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان عراق را گنجانده است. این مسئله تحلیل های متفاوتی از پیامدهای اهدای سیستم دفاع موشکی آمریکا به اقلیم کردستان در پی داشته است.

بنیاد کارنگی اروپا در تحلیل خود ادعا کرده است استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان که در اصل ربطی به ترکیه و اقدامات نظامی آن علیه پ.ک.ک در این منطقه ندارد، ممکن است به زیان منافع این کشور در اقلیم کردستان تمام شود.

این اندیشکده با اشاره به سقوط هلیکوپتر مرتبط با نیروهای دموکراتیک سوریه در ماه ژوئن گذشته در منطقه تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق بر اثر حمله احتمالی ترکیه، این فرضیه را مطرح کرده است که استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان، به طور بالقوه می تواند مانع از تکرار چنین اتفاقاتی برای نیروهای دموکراتیک سوریه شود.

بر اساس تحلیل بنیاد کارنگی، با توجه به تجارب گذشته، بر اثر حضور آمریکا در مناطق کردنشین سوریه و عراق و دست یابی نیروهای کرد به سلاح های پیشرفته، این احتمال وجود دارد که این سلاح ها به دست دشمنان ترکیه از جمله پ.ک.ک بیفتد و سیستم دفاع موشکی  برای مقابله با حملات هوایی ترکیه علیه پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان مورد استفاده قرار گیرد.

البته این اندیشکده احتمال داده است که با توجه به این که ترکیه متحد عضو ناتوی ترکیه است، واشنگتن تضمین لازم برای عدم استفاده از این سیستم علیه آنکارا ارائه کند.

همچنین با توجه به این که در حال حاضر اختلافات قابل توجهی میان ترکیه و آمریکا وجود دارد، ممکن است ترکیه نخواهد بابت این مسئله رابطه خود با واشنگتن را دچار مشکل بیشتری کند.

 بیناد کارنگی همچنین با اشاره به این که آمریکا استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان به خاطر حملات گروههای مشخصی به منافع آمریکا در این منطقه مطرح کرده است، احتمال استفاده از آن علیه منافع ترکیه بعید است.

کد خبر 2767666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha