پرونده قضائی سویلو به دادگاه حقوق بشر اروپا رفت

سرویس ترکیه - پرونده شکایت قضائی علیه سلیمان سویلو به دادگاه حقوق بشر اروپا ارسال شد.

به گزارش کردپرس، پرونده شکایت قضائی علیه سلیمان سویلو وزیر کشور پیشین و نماینده فعلی مجلس از حزب عدالت و توسعه (AKP) به دلیل ضرب و شتم علیه مادران شنبه و برخی از فعالان حقوق بشر، پس از این که در دادگاه های ترکیه بی نتیجه ماند، به دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) ارسال شد.

در تجمع اعتراضی مربوط به هفتصدمین هفته مادران شنبه، در تاریخ 25 آگوست 2018، نیروهای پلیس به شدت با تجمع کنندگان درگیر شدند که در نتیجه آن دست آیدین آیدوغان فعال حقوق بشری شکسته شد. او با تشکیل یک پرونده قضائی علیه نیروهای پلیس و وزیر کشور وقت، سلیمان سویلو شکایت کرد. 

آیدوغان در گفتگو با روزنامه جمهوریت گفت که در مورد نیروهای انتظامی، پرونده به دادگاه قانون اساسی ترکیه ارجاع شد و این دادگاه نیروهای پلیس را به دلیل استفاده نامناسب از قدرت و مخالفت با حق تجمع و تظاهرات که از حقوق شهروندان است، متخلف شناخت. با این حال دادستانی استانبول با اعلام این که پرونده در صلاحیت دادستانی عمومی نیست، پرونده سلیمان سویلو را به دفتر پارلمانی دادستانی عمومی آنکارا ارسال کرد.

دادستان پرونده آیدوغان را برای تحقیق به مجلس ارجاع داد. اما پس از رد دادخواست در مجلس به دلیل نبود آرای اکثریت، آیدوغان پرونده سویلو را به دادگاه حقوق بشر ارسال کرد. او در گفتگو با جمهوریت گفت که سویلو با اتهام و تهمت به همه اعضای جمعیت مادران شنبه و مدافعان حقوق بشر مرتکب جرم شده است. 

آیدوغان ابراز امیدواری کرد که ارسال پرونده به دادگاه حقوق بشر اروپا به نتایج مثبتی منتهی شود.

کد خبر 2767798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha