طرح حفاظت مشارکتی از میش مرغ در دانشگاه کردستان برگزار شد

به مناسبت روز جهانی حیات وحش سمیناری با عنوان طرح حفاظت مشارکتی از میش مرغ در دانشگاه کردستان با حضور مسئولان حفاظت محیط زیست کردستان، انجمن های مردم نهاد، اساتید دانشگاه و دانشجویان برگزار شد.

به گزارش کرد پرس، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کردستان در این سمینار به معرفی گونه در حال انقراض میش مرغ ( میش سی یا چیرگ) برای حضار پرداخت و گفت: این گونه به تازگی با تلاش کارشناسان در دشت های سقز دیده شده و درصد ایجاد زیستگاه مناسبی برای این گونه هستیم.

حیدر ویسی اظهار کرد: در دهه پنجاە تا اواخر دهه هفتاد در دشت های چاردولی قروه جمعیت مناسبی از این گونه در دشت ها حضور داشت که متاسفانه به دلیل زهکشی اراضی، حفرچاه، تخریب و ناامنی زیستگاه، از سال هشتاد گونه در این دشت مشاهده نشده است.

وی افزود: جمعیت این گونه در ایران که خجالتی ترین پرنده کشورمان محسوب می شود، حتی از یوزپلنگ آسیایی هم کمتر است و بر اساس آخرین سرشماری انجام شده  که مربوط به اسفند سال ۹۹ است، ۱۹ بال میش مرغ در کشور رصد شده و جمعیت این پرنده در کشور کمتر از ۴۰ بال تخمین زده می شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کردستان ادامه داد: میش مرغ در خطر انقراض ترین گونه جانوری ایران محسوب می شود و با توجه به شناسایی این زیستگاه جدید در سقز باید از تجربیات دیگر استان ها به خصوص بوکان در جهت حفاظت از این گونه بهره برد.

در این مراسم امید یوسفی مدیر طرح ملی احیاء میش مرغ در کشور، به جمعیت گونه در کشورهای دیگر و سرشماری اشاره کرد و از اقدامات حفاظتی و تجربیات خود و در انتقال آن در راستای حمایت از میش مرغ در استان کردستان سخن گفت.

میش مُرغ پرنده ای از خانواده هوبره یان و تنها پرنده سنگین جهان است که قادر به پرواز است که در دشت های وسیع بی درخت، زمین های استپی و کشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می کند.

کد خبر 2767810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha