آیا آمریکا می تواند مشکلات اقلیم کردستان عراق را حل کند؟

سرویس جهان- مجله اهرام ویکلی با اشاره به احکام یک سال اخیر دادگاه فدرال عراق در مسائل مرتبط با اقلیم کردستان، مواضع آمریکا نسبت به بحران های مرتبط با کردهای عراق در بزنگاههای تاریخی و تلاش سرسختانه مسرور بارزانی برای جلب حمایت بیشتر واشنگتن، میزان اتکای اقلیم کردستان عراق به حمایت آمریکا را غیرمنطقی خوانده است.

به گزارش کردپرس، اقلیم کردستان عراق در حال حاضر با طیف وسیعی از بحران های مختلف روبرو شده که از آن جمله کاهش اختیارات مالی و اقتصادی توسط دادگاه فدرال عراق، تشدید تنش داخلی میان کردها، لاینحل ماندن اختلافات با دولت مرکزی عراق و نگرانی از فروکش کردن حمایت آمریکا از این منطقه است. مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان که اخیرا علیه وی و برخی دیگر از مقامات دولت اقلیم کردستان، در یکی از دادگاههای آمریکا اقامه دعوی شده است، هفته گذشته راهی واشنگتن شد تا با مقامات مختلف سیاسی-نظامی آمریکا دیدار و گفتگو کند.

مسرور بارزانی با طیف وسیعی از دست اندرکاران سیاسی و نظامی آمریکایی مذاکره کرد اما به گفته یکی از نشریات معتبر آمریکا، تلاش او برای دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و یا کامالا هریس، معاون او ناکام ماند. برخی تحلیلگران مسائل کردها خودداری جو بایدن از دیدار با مسرور بارزانی را به نارضایتی ها از عملکرد اقلیم کردستان نسبت داده اند. اگرچه آمریکا قول داده در سال جاری اقدامی در راستای استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان انجام دهد اما به دلیل عدم رضایت از پیشرفت طرح ساماندهی و یکدست کردن نیروهای نظامی اقلیم کردستان، میزان کمک مالی ماهانه به نیروهای پیشمرگ را کاهش داده است.

هفته نامه انگلیسی زبان اهرام ویکلی در همین راستا به تحلیل سفر مسرور بارزانی و بازخوانی روابط کردهای عراق با آمریکا، بویژه در بزنگاههای تاریخی مانند شورش دهه 1970 کردها علیه حکومت بغداد و ناکان ماندن آن در سال 1975 به دنبال خودداری آمریکا از ادامه حمایات از کردهای عراق پرداخته است.

از نظر صلاح نصراوی ، نویسنده مقاله اهرام ویکلی، تلاش جدی مسرور بارزانی برای جلب حمایت آمریکا در میانه نگرانی کردهای عراق از احتمال خروج نیروهای این کشور از عراق در پی افزایش فشارهای دولت مرکزی عراق صورت گرفته است. این نشریه ادعا کرده است که مسرور بارزانی، تحصیل کرده آمریکا و رئیس سرویس اطلاعات اقلیم کردستان عراق، اگر حمایت آمریکا از کردهای عراق را بدیهی فرض کند، این باور وی بسیار ریسک پذیر است و نباید فکر کند که آمریکا تنها منجی اقلیم کردستان عراق است.

به باور او، شاید مسرور بارزانی فکر می کند که آمریکا، در صورت تشدید فشارها برای خروج از عراق، ممکن است در اربیل متمرکز شود اما این مسئله می تواند رابطه واشنگتن-بغداد را تحت تاثیر قرار دهد.

نویسنده مقاله اهرام ویکلی به مسرور بارزانی یادآوری کرده است که آمریکا کشوری است که کردهای عراق را در سال 1975 تنها گذاشت تا در مقابل دولت مرکزی عراق بی دفاع و تنها بمانند. نصراوی تاکید کرده است که آمریکا بارها به کردهای عراق خیانت کرده است. همچنین به او یادآوری شده است که آمریکا یکی از مخالفان جدی برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان در سال 2017 بود.

اهرام ویکلی تاکید کرده است که آمریکا ثبات رابطه با بغداد، برای تثبیت جایگاه آمریکا در خاورمیانه را بر حمایت تمام و کمال از کردهای عراق ترجیح می دهد. بنابراین، شاید بهتر است مسرور بارزانی بیش از حد به حمایت واشنگتن امیدوار نباشد.

کد خبر 2767843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha