سریال سنجرخان دیدگاه ها را نسبت به قوم  کُرد تغییر داد

سنجر خان؛ قهرمانی ملی کُرد، نامی هم ردیف با قهرمانانی همچون میرزا کوچک خان و ستارخان در تاریخ ایران که مهجور و مظلوم مانده است در روایات و تاریخ نگاری ها و مستندسازی ها.

کردپرس- این شب ها شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، شاهد پخش سریالی با این نام است. با نام سنجر خان وزیری. قهرمانی کُرد که مقابل تجاوزهای روس و انگلیس تا پای جان ایستاد و از وجب به وجب این خاک دفاع کرد.

قهرمانی که در نهایت با دسیسه دولت وقت و بر اساس همان رویه نخبه کُشی همچون قهرمانی چون امیر کبیر جانش با دسیسه درباری ستانده شد.

تهیه و تولید و پخش این سریال بابی شده است برای بازنمایی قهرمانان کُرد در ایران. حسین جلالی تهیه کننده این سریال که همه دارایی اش را پای ساخت این سریال گذاشت، با همراهی بخشی از بازیگران این سریال شامل، فرشید گویلی بازیگر نقش سنجرخان، فرید آریانژاد، بازیگر نقش آیت الله مردوخ، حسن ترقی، بازیگر نقش فیض الله خان، امید برازی، بازیگر نقش احمدخان، فررزین وزیری، مدیر بنیاد خاندان وزیری در یک نشست خبری در محل دفتر خبرگزاری ایرنا دفتر سنندج، در مورد این سریال با خبرنگاران تعدادی از رسانه ها در سنندج،  همکلام شدند.

سریال سنجرخان دیدگاه ها را نسبت به قوم کرد تغییر داد

سریال سنجرخان دیدگاه ها را نسبت به قوم کَرد تغییر داد

تهیه کننده سریال سنجرخان در این نشست، گفت: پخش سریال سنجرخان و معرفی او به عنوان یک قهرمان ملی، دیدگاه و ذهنیت های موجود نسبت به قوم کرد را تغییر داد.

حسین جلالی افزود: در تاریخ کردستان بیش از ۱۰۰ سال است که دچار تبعیض رسانه ای هستیم و همین امر باعث شده است چهره های شاخص و برجسته کُرد را نتوانیم آنگونه که باید معرفی کنیم.

وی درباره فرآیند سریال سنجر خان، اظهار کرد: سال ها بود که بدنبال ساخت کاری ماندگار درباره تاریخ کردها بودیم و پس از انجام اقدامات فراوان به سنجر خان رسیدیم.

این تهیه کننده کردستانی ادامه داد: سنجرخان هم عصر با میرزا کوچک خان جنگلی بود و ظرفیت تبدیل شدن به یک قهرمان ملی را داشت اما متاسفانه به این شخصیت پرداخته نشده و همین امر موجب شده که ناشناخته باقی بماند.

جلالی یادآور شد: برای ساخت این سریال تحقیقات زیادی انجام شد و مدارکی را در اسناد ملی پیدا کردیم گویای این مساله بود، افراد زیادی مانعی بر سر راه مطرح کردن سنجر خان بوده و دوست نداشته اند این شخصیت کُرد شناخته شود بنابراین مصمم شدیم که این کار را انجام دهیم.

ساخت این سریال با فراز و نشیب های زیادی همراه بود

سریال سنجرخان دیدگاه ها را نسبت به قوم کَرد تغییر داد

وی بیان کرد: ساخت این سریال با فراز و نشیب های زیادی همراه بود و حساسیت های زیادی بدنبال داشت اما ما در کار خود مصمم بودیم و با اعتماد به عوامل سریال؛ مسیر را ادامه داده و به کار را به نتیجه رساندیم و بازخورد بسیار مثبتی در میان مردم داشته است.

تهیه کننده سریال سنجرخان با بیان اینکه این سریال موجب شده است، امروز ۸۵ میلیون ایرانی، سنجر خان را به عنوان یک قهرمان ملی کُرد بشناسند، گفت: در سریال بدنبال این بودیم که دیدگاه ها را نسبت به قوم کَرد تغییر دهیم و همه بفهمند که کردها قهرمانان ملی هم داشته اند.

جلالی به هزینه کرد ساخت این سریال نیز اشاره کرد و افزود: در ساخت این سریال با موانع مالی زیادی روبرو بودیم قرار بود ۵۰ درصد هزینه توسط استانداری کردستان و ۵۰ درصد نیز از سوی صدا و سیما تامین شود که تاکنون فقط استانداری آن هم کمتر از ۵۰ درصد را پرداخت کرده و مابقی با هزینه شخصی بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ساخت یک سریال تاریخی ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد، اظهار کرد: با توجه به بازخورد مثبتی که این سریال تاکنون داشته است، صدا و سیمای استان قول مساعد داده است که هزینه های شخصی بنده، تامین و بازگردانده شود.

سنجرخان بازخورد مثبتی در میان فعالان فرهنگی و مدنی داشته است

سریال سنجرخان دیدگاه ها را نسبت به قوم کَرد تغییر داد

فرشید گویلی، بازیگر نقش سنجر خان نیز در این نشست بیان کرد: هیچ کس به اندازه خود ما که در دل سریال قرار داریم نمی داند که این کار با چه مشقت ها و کم لطفی های مواجه بوده است.

فرشید گویلی، با بیان اینکه برای ساخت این سریال سال ها زحمت کشیده شده است، ادامه داد: در حال حاضر بازخوردی که از طیف های مختلف عوام و خواص می بینیم نگاه مثبت به سریال است و این برای ما بسیار خوشایند است که تلاش هایمان نتیجه بخش بوده است.

وی یادآور شد: در مدتی که سنجرخان از شبکه یک سیما پخش می شود، فعالان حوزه فرهنگی، هنری و مدنی در داخل و خارج از کشور از طریق مختلف با ما در تماس بوده و از خروجی آن ابراز رضایت داشته اند.

نقطه قوت سریال سنجرخان بازیگران آن است

سریال سنجرخان دیدگاه ها را نسبت به قوم کَرد تغییر داد

بازیگر نقش آیت الله مردوخ در سریال سنجرخان نیز گفت: بنده به عنوان یک بازیگر چیزی که در سریال برایم مهم بوده و در اولویت قرار دارد، مخاطب است و سریال سنجر خان توانسته است مخاطب را به خود جذب کند.

فرید آریا نژاد با بیان اینکه این سریال توانسته است، مخاطب را پای تلویزیون بکشاند، افزود: نقطه قوت این سریال بازیگران آن هستند در این سریال بازیگران ما در استان بسیار خوب در کنار بازیگران مرکز درخشیدند و این مهم برای ما یک افتخار است.

وی اظهار کرد: نقش آفرینی و درخشش بازیگران کردستانی در این سریال نشان داد که این استان ظرفیت های بسیار خوبی در این زمینه دارد که اگر زمینه برایشان فراهم باشد می توانند بسیار بهتر و بهتر در جامعه نمایان شوند.

سریال سنجرخان دیدگاه ها را نسبت به قوم کَرد تغییر داد

حسن ترقی بازیگر نقش فیض الله خان نیز در این نشست بیان کرد: بودجه ای که برای این سریال هزینه شد یک هزارم بودجه ای بود که برای کارهای تاریخی در کشور هزینه می شود.

کد خبر 2768026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha