رونمایی از ترجمه پنج گنج نظامی به زبان کردی ایلامی

سرویس ایلام - مقارن با روز جهانی نظامی گنجوی، از ترجمه کتاب پنج گنج نظامی به زبان کردی ایلامی اثر سیاوش لطفی کار در ایلام رونمایی و معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، علی هوشمند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در این برنامه عنوان کرد: جریان فرهنگی و ادبی ایلام تا پیش از انقلاب اسلامی عمدتا شفاهی بود و بعد از انقلاب با گردآوری ها و پژوهش‌ها و ترجمه‌ها و... این گنجینه‌های شفاهی مکتوب شدند و به چراغ راهی برای رشد و تعالی فرهنگ و ادبیات استان ایلام شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام آثار لطفی کار از جمله ترجمه کردی ایلامی شاهنامه فردوسی را از آثار ارزشمند وزارت ارشاد دانست و گفت: خرسندیم که به مدد طبع ایشان و تلاش آقای نعمت داودیان به عنوان ویراستار و نشر زاگرو، کتاب پنج گنج حکیم نظامی به زبان کردی ایلامی رونمایی و معرفی شد.

هوشمند تداوم فرهنگ و آثار ایرانی اسلامی با مضامین جهان‌شمول را در فرهنگ و ادبیات استان ایلام به فال نیک گرفت و تاکید کرد: با تولید چنین آثار ارزشمندی، انشقاق و شکافی که بین نسل جوان و فرهنگ و هویتش ایجاد شده است برطرف خواهد شد.

سیاوش لطفی کار متولد سال ۱۳۲۴ شهر ایلام از مدیران بازنشسته سازمان تعاون روستایی استان ایلام و دانش آموخته رشته کشاورزی است. این شاعر کردی سرای ایلامی، از دوران جوانی به شعر و مطالعه آثار شعرای بزرگ علاقه مند بود و بیشتر کتب قدیمی و خطی با گویش اورامانی یا لکی را که در شب نشینی‌ها خوانده می شدند مطالعه می کرد و آنها را به خاطر می سپرد. 

وی به دلیل علاقه به حفظ فرهنگ و آثار ارزشمند نام آوران سرزمین ایران با ذوق و قریحه بسیار دلنشین صدها بیت از اشعار شاعران و ادیبان کشور واستان را به حافظه سپرده است. 

در سالهای اخیر به توصیه دوستان به سرودن اشعار کردی ایلامی راغب شد و نثر چند عنوان کتاب کردی قدیمی با گویش اورامی یا لکی را به نظم کردی ایلامی درآورد. لطفی کار از مطالعه تاریخ ادبیات این دیار غافل نبوده و حاصل تلاش خود را در قالب ده ها اثر ارزشمند به صورت هجایی و در قالب مثنوی تدوین و منتشر کرده است. به هر حال پیگیری های انتشارات زاگرو نتیجه داد و لطفی کار با علاقه و پشتکار به شاهکار زیبای حکیم ابوالقاسم فردوسی (شاهنامه) روی آورد و آن را در قالب بیش از شصت هزار بیت به زبان کردی ایلامی برگردانده است. 

از دیگر آثار فاخر این شاعر ایلامی ترجمه خمسه نظامی گنجوی شاعر نامدار ایرانی به زبان و کتابت کردی ایلامی است که اخیراً تدوین و منتشر شده است.

استاد لطفی‌کار صاحب ۳۷ اثر به زبان کردی است از جمله: خورشید خاور، رستم و حضرت سلیمان، ده‌نگ ئاشنا، یوسف و زلیخا، داستان بیژن و منیژه، افسانه بهمن و فرامرز، امیر ارسلان رومی، داستان‌های شاهنامه در ۱۶ جلد و مجموعه سه جلدی شاهنامه است.

کد خبر 2768084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha