شهر زیبای ارومیه سرسبز چون «سیلوانا» سربلند چون «دالانپر»

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقهٔ شمال‌غرب است. این شهر به سبب موقعیت مناسبی  که در میان شاهراه ارتباطی قفقاز، میان‌رودان و آسیای صغیر داشته در گذشته از مراکز تجاری منطقه بوده است. 

ارومیه همچنین به عنوان شهر دارای اولین بیمارستان به شیوه نوین، نخستین مرکز آموزش پزشکی، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران، شناخته می شود. 
شهر ارومیه دارای جاذبه های فراوان گردشگری است و اگر در سفر نوروزیتان قصد دارید به دل طبیعت رفته و جانی تازه کنید می توانید به منطقه کُردنشین سیلوانا در ارومیه سر بزنید.
این منطقه زیبا در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه در دامنه ارتفاعات بلند مشرف بر خط مرزی ایران و ترکیه قرار دارد، از شرق به ارومیه، از غرب با شهر «شمزینان» ترکیه، از شمال با شهر سێرۆ و از جنوب به منطقه دشتبیل شهرستان اشنویه محدود می‌شود.
منطقه سیلوانا یکی از ۱۹ منطقه جهان است که دارای اکسیژن خالص است و از مناطق نمونه گردشگری ارومیه محسوب می‌شود. 
وجود چشمه‌ها و دریاچه‌هایی که از آب شدن طبیعی برف ارتفاعات به‌وجود می‌آیند، منطقه‌ای بکر و بسیار زیبا به وجود آورده اند. از ویژگی‌های این منطقه تولید مرغوب‌ترین عسل طبیعی در ایران است که توسط  زنبورداران کُرد این منطقه انجام می‌شود.
آب معدنی سیلوانا، که از چشمه «کانی سپی» واقع در ارتفاعات ۳۴۶۰ متری دور از دسترس سرچشمه می‌گیرد عاری از هر گونه آلودگی است و ‌کمک مهمی به تامین کلسیم و املاح مورد نیاز بدن می‌کند، کیفیت بالایی دارد و ‌به سبب موثر بودن این دسته آب‌ها در درمان بیماری‌های مفصلی نقش مهمی دارد.
دیگر جاذبه زیبا و محسور کننده در سیلوانای ارومیه، کوه سربلند «دالانپر» است که با ارتفاع ۳۴۰۰متری در منطقه مرزی ایران، ترکیه و عراق قرار گرفته است. در این کوه بلند، یخچال‌های طبیعی زیادی وجود دارند و قله‌ها در اغلب ماه‌های سال پوشیده از برف و یخ هستند و حتی در تابستان هم آب و هوای خنک بهاری را می توانید در آنجا تجربه کنید. 
در دل این جاذبه زیبا یک جاذبه طبیعی دیگر به نام آبشار «سوله دوکل»، قرار دارد که در زبان کردی  از «سوله» و «دووکه‌ل» به معنای آبشار مه آلود ساخته شده است حجم آب این آبشار بویژه در آغاز بهار بقدری زیاد است که در هنگام فرو ریختن صدایی مهیب ایجاد می‌کند و اطراف آبشار مه آلود می شود و انتخاب این اسم هم در زبان کردی برای این آبشار به همین دلیل بوده است.
ارتفاع آبشار نزدیک به ۴۰ متر و عرض آن هم ۱۰ متر است و این آب پس از پایین آمدن در قالب رودی باریک به مسیر خود ادامه می‌دهد.
همچنین جالب است بدانید آبشار سوله دوکل یکی از ۲۰منطقه‎ی برتر دنیا از لحاظ اکسیژن خالص موجود در هوا است. به همین دلیل این مکان پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین محل‌ها برای اخترشناسی و ورزش هوایی مثل پاراگلایدر را دارد.
ارومیه دریاچه دیگری هم دارد که به بهشت ارومیه معروف است. این دریاچه ی زیبا در شهر سیلوانا، واقع در 30 کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. از جاذبه های دیگر سیلوانا می توان به پیست اسکی خوشاکو، چشمه های آب معدنی متعدد، دشت زیبای مرگور، روستاهای زیبا و جذاب منطقه و... اشاره کرد.
یکی دیگر از مناطق آرامبخش ارومیه که به عنوان از بکرترین و زیباترین جاذبه های طبیعی در ارومیه هم شناخته شده و مکان مناسبی برای گذراندن یک آخر هفته عالی و تفریح در کنار دوستان و خانواده، دریاچه «مارمیشو» است، اما شاید کمتر کسی با آن ها آشنایی داشته باشد. 
دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار دارد و جاده دسترسی به دریاچه مارمیشو به قدری زیبا و چشم نواز است که تا رسیدن به دریاچه هرگز احساس خستگی نمی کنید. این جاده در دره زیبایی واقع شده و از منظره کوهستانی بی نظیری برخوردار است. 
در پس جاده دریاچه ای بسیار وسیع و نیلی رنگ به مساحت ۵ هکتار و با عمق ۵۰ متر مقابل چشمانتان ظاهر می شود. دریاچه مارمیشو زیستگاه گیاهان و جانورانی از قبیل درخت بید، لاله کوهی، شیرین بیان، زالزالک، بلوط، زنبق وحشی، گون، صنوبر و ماهی قزل آلا است.

کد خبر 2768143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha