تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کردستان/۳.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز بیش از ۴۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغاداری های استان صورت گرفته که منجر به تولید ۹۹ هزار و ۷۰۰ تن گوشت مرغ شده است.

به گزارش کرد پرس، پیمان اسکندری در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی کردستان، گفت: حاصل مجموع اقدامات بخش کشاورزی در سال جاری افزایش محصولات کشاورزی از ۲.۹ میلیون تن به ۳.۶ میلیون تن بوده است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که مجموع تسهیلات بانکی پرداختی تکلیفی بخش کشاورزی در سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان بوده اما در سال جاری ۷۹۶ میلیارد تومان پرداخت شده که حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به اقدامات تحقق رشد تولید در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: تکمیل و به بهره برداری رساندن ۱۴ هزار هکتار از ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار شبکه های فرعی آبی برای افزایش ۷ برابری تولید و تجهیز یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی و باغات آبی موجود به سیستم های نوین آبیاری با اهداف ارتقا راندمان آبیاری از ۳۵ درصد به ۶۵ از جمله این برنامه ها است.

اسکندری ادامه داد: احداث و تکمیل ایستگاه های پمپاژ آب کشاورزی با هدف آبی کردن یک هزار هکتار اراضی دیم برای افزایش ۷ برابری تولید محصولات کشاورزی، احداث و بهسازی ۲۸.۶ کیلومتر کانال های آبیاری عمومی با هدف ارتقا راندمان و انتقال آب و بهبود وضعیت آب اراضی و افزایش ۳ برابری تولید محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های این حوزه است.

وی یادآور شد: اجرای ۱۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب کشاورزی با لوله با هدف انتقال راندمان انتقال آب و بهبود وضعیت آب اراضی و افزایش ۳ برابری تولید محصولات کشاورزی و احیا و مرمت ۵ کیلومتر از قنوات استان با هدف بهبود آبدهی و تامین آب مطمئن تر اراضی آبی و افزایش ۳ برابری تولید محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های تحقق رشد تولید در حوزه کشاورزی در کردستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: احداث ۲ هزار متر مکعب استخرهای ذخیره آب کشاورزی با هدف تامین آب مطمئن تر اراضی آبی و افزایش ۳ برابری تولید محصولات کشاورزی، اجرای طرح های تولید پایدار گندم و جهش تولید در دیمزارها، کشاورزی قراردادی، تولید بذور گواهی شده و ساماندهی بذور خود مصرفی، توسعه کشت دانه های روغنی و توسعه کشت نشایی با هدف افزایش ۳۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های این حوزه است.

اسکندری گفت: توسعه باغات مثمر آبی و دیم در سطح یک هزار و ۶۲۰ هکتار از اراضی با هدف افزایش ۲۰ هزار تنی تولید محصولات باغی و احیا، تجهیز و نوسازی واحدهای گلخانه ای و پرورش قارچ خوراکی موجود و احداث واحدهای جدید به تعداد ۶۵ واحد در سطح ۲۰۰ هکتار با هدف افزایش ۷ هزار و ۴۳۹ تن تولید محصولات گلخانه ای و قارچ و تولید یک میلیون و ۶۷۲ هزار شاخه گل از برنامه های تحقق رشد تولید در حوزه کشاورزی در کردستان است.

وی اظهار کرد: افزایش ۱۶۸ هزار و ۲۵۲ تنی ظرفیت فراوری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی استان با تکمیل ۵۳ واحد دارای پیشرفت ۳۰ تا ۹۰ درصد و حفظ و پایداری تولید محصولات دام طیور و آبزیان و افزایش تولید با فعال سازی واحدهای راکت و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید واحدهای نیمه فعال از دیگر برنامه های این حوزه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به میزان جوجه ریزی واحدهای مردادی استان کردستان در سال جاری اشاره کرد و گفت : تا ۲۲ اسفند ماه جاری ۴۶ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۵۳۵ قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان صورت گرفته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

اسکندری با بیان اینکه با این میزان جوجه ریزی ۹۹هزار و ۷۰۰ تن گوشت مرغ در استان تولید شده است، اظهار کرد: ارزش ریالی این محصول طی سال جاری ۷ هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۳.۵ درصد رشد اقتصادی به همراه داشته است.

وی به میزان تولید گوشت قرمز در استان نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در کردستان تولید شده که ارزش ریالی تولید سالانه محصول ۵ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان بوده و نسبت با سال ۱۴۰۱ این رقم ۱۶۰ درصد رشد داشته است.

کد خبر 2768157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha