راه اندازی دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی و مسئولیتی بزرگ، فراروی نخبگان استان

سرویس ایلام - مدیرعامل دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی در یادداشتی راه‌اندازی این دبیرخانه را کاری ستودنی از فرهنگ و ارشاد ایلام دانست و گفت: وجود این دبیرخانه مسئولیت بزرگی فراروی نخبگان استان قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حبیب الله بخشوده در این یادداشت می‌نویسد: 

زبان کردی یکی از شاخه‌های مانای زبان هند-اروپایی و گونه‌ای سرآمد از زبان‌های ایرانی‌ست که به گواه آثار فولکلور و شفاهی منبعی غنی و ارزشمند از واژگان، اصطلاحات، کنایات، قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها اشعار کودکانه، ترانه‌ها و… است که زیرسپهر آبی این جهان پهناور دائما در حال زایش و پویش است. در روزگاری که بسیاری از زبان‌های بشری در حال احتضار و مرگ تدریجی‌اند.

زبان و ادبیات کردی ایلامی از دیرباز با وجود سرایندگان نامدار توانسته است در زیر چتری گسترده و با تنوع و تکثر با همه‌ی گویش‌ها و لهجات خود، کلمات را در زنجیره‌ای از آهنگ و احساس و در در یک نظام آوایی هماهنگ کند و آثاری ماندگار را خلق نماید که مونس و همدم شادی و اندوه مردمانش بوده است.

چه عاشقان خوش نوایی که با اشعار آن، روح اهورایی را در قالب هوره دمیده‌اند و چه آواز خوانان و نوازندگانی که با سروده‌هایش محفل آرای نوباوگان و نازنینان بوده‌اند.

در قالب همین زبان است که فرهنگ این سرزمین به صورت پیوستاری زیبا جلوه‌ی کهکشانی خود را با تک تک ستارگانش به نمایش گذاشته است.

در بیست و دومین روز اسفندماه سال یکهزار و چهارصد و دو خورشیدی به اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامن خستین دبیرخانه‌ی زبان و ادبیات کردی با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ،رسانه و نشر آغاز به کار کرد.

زمینه‌ی فعالیت این دبیرخانه آموزش، پژوهش نشست‌های نقد و بررسی،‌ همایش، ترجمه و تالیف و… در حوزه‌های فرهنگ و زبان و ادبیات کردی است از اهداف تشکیل دبیرخانه تقویت زبان وادبیات، غنا بخشی به تولیدات ادبی، بسترسازی برای تولید آثار ادبی و فرهنگی، انجام پژوهش.های درحوزه‌های زبان‌شناسی، ادبیات شفاهی و ادبیات تطبیقی‌ست.

آقایان ظاهر سارایی، محمدعلی قاسمی، حبیب‌الله بخشوده، علیرضا شوهانی و آرش پالیزبان اعضای هیئت‌مدیره‌اند که توسط مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدند.

اعضای هیئت مؤسس آقای حبیب‌الله بخشوده را به مدت دو سال به عنوان مدیرعامل دبیرخانه‌ی زبان و ادبیات کردی ایلامی برگزیدند. همچنین جناب آقای یونس قیطانی به عنوان مدیر دبیرخانه انتخاب شد.

کد خبر 2768193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha