حزب دمکرات کردستان: کنارەگیری از پروسۀ سیاسی بغداد، اتحاد احزاب کردستانی را می‌طلبد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو فراکسیون حزب دمکرات کردستان در پارلمان عراق بیان کرد: «کناره گیری کُردها از بغداد یک موضع متحد ملی را می‌طلبد، اگر چنین موضعی اتخاذ شد، کناره گیری، یکی از احتمالات خواهد بود».

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، شوان محمد، عضو فراکسیون حزب دمکرات کردستان در پارلمان عراق درخصوص کناره‌گیری حزبش از روند سیاسی در بغداد، به صدای آمریکا گفت: «اگر حزب دمکرات کردستان از روند سیاسی عراق کناره گیری کند و دیگر احزاب کرد همچنان حضور داشته باشد، هرگز موفق نخواهیم شد، احزاب کرد باید موضع مشترک داشته باشند».

اقلیت های ترکمان، کلدانی، آشوری و سریانی در واکنش به احکام دادگاه فدرال، تحریم انتخابات پارلمان کردستان را اعلام کردند، به دنبال اینها، یکی از اعضای کرد دادگاه فدرال "به دلیل عدم رعایت اصول فدرالیسم" از این دادگاه اخراج شد.

دکتر سردار عزیز، پژوهشگر امور بین الملل درمورد اقدامات حزب دمکرات کردستان گفت: «هنوز مشخص نیست که فشارهای حزب دمکرات برای بررسی تصمیات دادگاه فدرال است یا برای جلوگیری از انجام انتخابات آتی پارلمان کردستان، زیرا حزب دمکرات کردستان احساس می‌کند که شرایط پیش آمده در جهت منافع آنها نیست».

این درحالی است که اعلام شده انتخابات پارلمان کردستان در تاریخ 2024/6/10 برگزار خواهد شد و ازسوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق بر این فرایند نظارت خواهد شد.

سردار عزیز افزود: «جریانی در اقلیم کردستان وجود دارد که معلوم نیست این جریان روند سیاسی را تحریم میکند یا موجب اخلال در برگزاری انتخابات خواهد شد، این موضوع در روزهای آینده مشخص می‌شود».

حزب دمکرات کردستان با اینکه احکام دادگاه فدرال عراق را غیرقانونی و سیاسی خواند، درعین حال گفته است که از دخالت خارجی در انتخابات پارلمان کردستان که تحت نظارت کمیسیون انتخابات برگزار خواهد شد، بیم دارد.

سایت خبری خندان در گزارشی از ظاهر شدن نشانه‌هایی برای تعویق انتخابات پارلمان و تحریم آن از سوی احزاب کلدانی، آشوری، مسیحی و حدود 10 حزب سیاسی ترکمانی خبر داد، حزب دمکرات کردستان نیز فعلاً تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته‌ و با مشکلات درون حزبی مواجه شده است که برخی آن را "سناریویی" برای برکناری مسرور بارزانی، رئیس دولت نهم می دانند.

کد خبر 2768199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha