آغاز عملیات اجرایی ۲ هزار طرح خرد و کلان/سرمایه گذاران داخلی و خارجی به عرصه توسعه اقتصادی کردستان ورود کرده اند

استاندار کردستان گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود گفته بود که کلنگ زنی نخواهیم داشت و هدف اصلی تکمیل طرح های نیمه تمام است ولی با نگاه ویژه به کردستان، عملیات اجرایی ۲ هزار طرح خرد و کلان را آغاز کرده است.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در نشست خبری پایان سال ۱۴۰۲ در جمع رسانه های کردستان به تشریح دستاوردهای دولت در این استان پرداخت و گفت: قرار بود سال ۱۴۰۲ سال تحقق وعده ها باشد و تلاش بر این بود تا پروژه های مورد توقع مردم به سرانجام برسد که این اتفاق تا حدود زیادی رقم خورد و وعده ها محقق شد.

وی در مستند کردن این سخن خود به بهره برداری از پروژه های کلان در سومین سفر استانی رئیس جمهور به کردستان اشاره کرد و افزود: بهره برداری از این کلان پروژه ها بازتاب بسیاری در سطح منطقه و کشور داشت که این مساله نیز دلایل خاص خود را دارد.

استاندار کردستان با بیان اینکه سفر به کردستان از موفق ترین سفرهای استانی دولت سیزدهم بود، اظهار کرد: در کنار استقبال ویژه مردم استان از رئیس جمهور، کلان پروژه هایی به بهره برداری رسید که در مقایسه با پروژه های قابل افتتاح دیگر استان ها، اهمیت و اعتبار زیادی داشت.

زارعی کوشا به بهره برداری از طرح راه آهن سنندج - تهران بعد از نزدیک به ۲ دهه اشاره کرد و ادامه داد: اتمام این طرح کار بسیار سختی بود و اعتبار زیادی لازم داشت که با کار سنگین عملیاتی در چند جبهه به سرانجام رسید و ۲ ایستگاه باری و مسافری آن در حال حاضر فعال است و ۲ ایستگاه دیگر (مسافری قروه و باری سنندج) نیز در این دولت به  بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به ضریب اشغال ۸۰ درصدی ظرفیت صندلی قطارهای مسافری استان، یادآور شد: در هفته به صورت متوسط ۶۰۰ نفر با استفاده از شبکه ریلی تردد می کنند و در حوزه باری هم درخواست های بسیاری برای انتقال و حمل کالا از سوی اقلیم کردستان، پتروشیمی و کارخانه سیمان از خط ریلی سنندج داریم در حالی که تنها یک ماه از راه اندازی آن می گذرد.

استاندار کردستان به پروژه های آبی انجام گرفته در دولت اشاره کرد و بیان کرد: سد چراغ ویس سقز نیازمند ۹۰ میلیارد تومان اعتبار بود که در گذشته به صورت ناقص آبگیری شده بود و با تامین و تزریق این اعتبار، شبکه های اصلی و خط انتقال، اجرا و طرح آبرسانی به سقز تکمیل شد.

زارعی کوشا با بیان اینکه ارتقای تصفیه خانه شماره ۲ سنندج نیز طرح دیگری بود که اجرا شد، گفت: ۵۰ درصد از مشکل بزرگ زیست محیطی سد ژاوه نیز رفع شده که سال آینده آبگیری می شود و استان از این طرح با ارزش ۳۰۰ میلیارد دلاری بهره مند خواهد شد.

وی اظهار کرد: رشد اقتصادی تکلیفی استان ۹.۷ درصد بود که مقداری آرمانی به نظر می رسید به عدد ۱۰ درصد رسید و این بالاتر از هدف بزرگی است که دولت معین کرده بود.

استاندار کردستان از افزایش ۶۰۰ هزار تنی تولیدات بخش کشاورزی در استان خبر داد و افزود: میزان تولیدات این حوزه از ۲.۹ میلیون تن به ۳.۵ میلیون تن رسید.

زارعی کوشا به تداوم تلاش برای تامین امنیت غذایی اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه زمین های پایاب سدها و آبی کردن دیمزارها، سهم استان ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار است که ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار آن عملیاتی شده و تا پایان دولت امیدواریم که این طرح به اتمام برسد.

وی یادآور شد: عملیاتی شدن این طرح عامل افزایش درآمد، ارتقای بهره وری و ارزش افزوده برای کشاورزان و در نهایت رشد اقتصادی کردستان است.

استاندار کردستان بیان کرد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود گفته بود که کلنگ زنی نخواهیم داشت و هدف اصلی تکمیل طرح های نیمه تمام است ولی با نگاه ویژه به کردستان، عملیات اجرایی ۲ هزار طرح خرد و کلان را آغاز کرده است.

زارعی کوشا با اشاره به پروژه بزرگ کریدور شمال غرب - جنوب، گفت: این طرح از طرح های بزرگ استان است که در ۱۱ قطعه در محور سنندج - سقز فعال است.

وی اظهار کرد: این طرح بزرگ به ۱۱ همت اعتبار نیاز دارد که از محل ماده ۵۶، مولدسازی و تهاتر آماده هستیم تا با سرمایه گذاران این طرح همکاری و قطعات آن را تمام کنیم.

استاندار کردستان به گام های بزرگ حوزه توسعه زیرساخت های استان، اشاره کرد و افزود: ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی در این دولت در استان احداث شد و شاخص برخورداری را به ۷۴ درصد رساند و تمام تلاش ما این است تا این شاخص از شاخص ۸۲ درصدی کشوری بالاتر برود.

زارعی کوشا ادامه داد: در حوزه گازرسانی نیز ۱۵ درصد بالاتر از شاخص کشوری هستیم و استان کوهستانی کردستان در حال حاضر استانی سبز و ۱۰۰ درصد برخوردار از گاز در حوزه شهری و روستایی است و از این پس تمرکز اصلی استان در این بخش بر روی تامین سوخت پاک برای صنایع تولیدی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تقویت زیرساخت های گردشگری به جای تبلیغ برای جذب گردشگر، اشاره کرد و یادآور شد: با افزایش ۱۰ برابری شمار گردشگران کردستان نسبت به دوران قبل از کرونا، در حال حاضر بر تقویت زیرساخت های گردشگری بیشتر از تبلیغ برای جذب گردشگر تمرکز داریم، چون استان بخوبی معرفی شده است، این را هم استاندار کردستان گفت.

استاندار کردستان با بیان اینکه در حوزه گردشگری طبیعی، سلامت، مذهبی و خاص دفاع مقدس (راهیان نور) ظرفیت های ویژه ای داریم، بیان کرد: از هر فرصتی برای معرفی غنا و اصالت فرهنگی کردستان به دنیا استفاده شده است که نمونه جشنواره های ملی، فراملی و منطقه ای و گل سرسبد آن نیز اجتماع امت احمد (ص) بود و این روند ادامه خواهد داشت.

زارعی کوشا در ادامه سخنان خود با بیان اینکه توسعه و تسهیل سرمایه گذاری محور اصلی کمک به حوزه اقتصادی استان است، گفت: از همه سرمایه گذاران واقعی استان، هلدینگ ها و سرمایه گذاران خارجی استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری مانند بنیاد مستضعفان، بانک سپه، بانک ملی و شستا در این حوزه اعلام آمادگی کرده و طرح های توجیهی خود را آماده کرده اند، اظهار کرد: در حوزه معدن و لوازم خانگی نیز، سرمایه گذاران خارجی اعلام آمادگی کرده اند.

استاندار کردستان با اشاره به برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری در سنندج در سال آتی، افزود: گروه های سرمایه گذاری از چین و روسیه آماده سرمایه گذاری بزرگ در استان هستند.

زارعی کوشا ادامه داد: ۷۰ واحد تولیدی راکد نیز به چرخه تولید بازگشته اند که این مهم با وجود محدودیت های بانکی و سیاست های انقباضی بانک مرکزی شکل گرفت.

وی از افزایش منابع بانکی استان از ۴۰ به ۵۷ همت هم خبر داد و درباره منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان هم بیان کرد: مطالعات طرح جامع این منطقه در مراحل پایانی است و روند اجرایی آن جلوتر از دیگر مناطقی است که همزمان به تصویب رسیده بود.

استاندار کردستان در بخش دیگری از صحبت های خود به اعتقاد به کار مشترک با دستگاه های اجرایی، نهادهای نظارتی، نظامی و امنیتی تاکید کرد و یادآور شد: به تعامل با مردم همچنان به طور جدی ادامه خواهیم داد چرا که برکات بسیاری دارد و موجب شده تا مدیران شناخت عینی از مشکلات و مسائل داشته باشند و در صدد رفع آن برآیند.

زارعی کوشا با بیان اینکه در این سفرها در روستاهایی حضور یافتیم که به گفته مردم آن، هیچ استانداری تاکنون به این روستاها نرفته بود، گفت: حضور در بین مردم، مطلوب رهبر معظم انقلاب و خواست رئیس جمهوری است که خود و هیات دولت سفرهای متعدد استانی داشته اند.

وی اظهار کرد: از حضور در بین مردم انرژی و انگیزه می گیریم چرا که آنان با قدرشناسی خود در ازای یک گامی که دولت برمی دارد، گام های بزرگتری را برمی دارند.

کد خبر 2768309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha