گزارش پرونده شکایت از بارزانی ها در آمریکا

سرویس جهان- بر اساس شکایتی که از مقامات بلندپایه حکومت اقلیم کردستان و بارزانی ها در آمریکا شده، 52 تن متهم به اعمال خلافکارانه شامل قتل، غارت، شکنجه و خرابکاری شده و شکات تقاضای دریافت غرامت و خسارت به مبلغ بیش از 20 میلیارد دلار شده است.

به گزارش کردپرس، ماه گذشته پرونده شکایت از خانواده بارزانی از جمله مقامات ارشد حکومت اقلیم کردستان در دادگاه محلی کلمبیای آمریکا ثبت شد. این پرونده 52 متهم دارد. صندوق قرباینیان کردستان در آمریکا، مکی روند، شهروند کرد ساکن آلمان و تعدادی از افرادی که هویت آنها فاش نشده، مقامات ارشد حکومت اقلیم کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق از جمله مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان و رئیس سابق اقلیم کردستان، مسرور بارزانی، نخست وزیر کنونی اقلیم کردستان به همراه برخی دیگر از اعضای خانواده بارزانی و مقامات سابق حزب دموکرات و حکومت اقلیم کردستان به ارتکاب به جرایم مختلفی از جمله قتل، شکنجه، رشوه، پول شویی و غیره متهم شده اند.

در میان متهمان این پرونده دو مقام سابق نظامی آمریکا حضور دارند اما به هویت آنها اشاره نشده است. این دو فرد در حال حاضر در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق ساکن هستند. یکی دیگر از متهمان این پرونده شهروندی آلمانی به نان جوزف تیچمولر است.

بر اساس پرونده 330 صفحه ای که دادگاه منتشر کرده، طرح دعوی علیه متهمان این پرونده بر اساس مصاحبه با 15 تن از افرادی تنظیم شده که خود دارای ارتباطات نزدیک با حکومت اقلیم کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق بوده اند اما برای محافظت از آنها هویت شان افشا نشده است. در این پرونده تاکید شده که اظهارات شهود نقش اصلی در تنظیم این شکوائیه داشته است.

درباره دو تن از متهمان پرونده که آمریکایی هستند، گفته شده از مقامات ارشد سابق دولت آمریکا در وزارت دفاع این کشور بوده که ارتباطات مالی زیادی با مقامات ارشد حزب دموکرات کردستان و حکومت اقلیم کردستان داشته اند. یکی از اتهامات ارتباطات غیرقانونی آنها با دولت اقلیم کردستان و حزب دموکرات بدون در نظر گرفتن منافع ملی آمریکا و مرتکب شدن جرایمی همچون رشوه، قاچاق اسلحه برای اقلیم کردستان و بستن قراردادهای ناشفاف بوده است.

یکی دیگر از اتهاماتی که متوجه خانواده بارزانی و مقامات حکومت اقلیم کردستان شده کمک غیرمستقیم به برخی گروههای تندرو مانند القاعده و داعش از طریق نادیده گرفتن توصیه مقامات و دستگاههای اطاعاتی آمریکا در اقداماتی همچون انتقال اطلاعات حساس و انتقال اسلحه بوده است. به طور مشخص، مسعود بارزانی، مسرور بارزانی و ویسی بارزانی در این خصوص مورد خطاب قرار گرفته و به زیان رساندن به منافع آمریکا متهم شده اند.

در بخش دیگری از این پرونده 330 صفحه ای، شاهدان ادعا کرده اند که در ساختار اقلیم کردستان و تحت نظارت عوامل اصلی حکومت اقلیم کردستان تجارت سازمان یافته و انحصاری مواد مخدر انجام می گیرد.

همچنین عوامل حکومت اقلیم کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق به ربودن، شکنجه و قتل یک عامل آمریکایی متهم شده اند. تصویر مبهمی از یک فرد به قتل رسیده که گفته شده متعلق به این عامل آمریکایی است، ضمیمه پرونده شده است.

بخش دیگری از اتهامات مطرح شده در این پرونده تلاش سازمان یافته برای فریب دولت ایالات متحده آمریکا، پول شویی و منحرف کردن اذهان سازمان های وابسته به دولت آمریکا در اقداماتی از این دست توسط دولت اقلیم کردستان عراق، بویژه در سال های اخیر بوده است.

مایکل روبین، مقام سابق دولت آمریکا که از تحلیلگران وضعیت اقلیم کردستان در موسسه امریکن اینترپرایز است، در دو یادداشتی که در این وبسایت این اندیشکده منتشر کرده، اتهامات مطرح شده علیه عوامل حکومت اقلیم کردستان، بویژه حدود 15 تن از خانواده بارزانی را جدی، مسجل و مستند توصیف کرده و از عواقب جدی این شکواهیه برای مقامات ارشد حکومت اقلیم کردستان، بویژه بارزانی ها سخن گفته است. اعتقاد او بر این است که رابطه خوب برخی از این مقامات با دولت آمریکا و یا داشتن گرین کارت و یا ویزای این کشور نمی تواند مانعی جدی برای به نتیجه رسیدن این پرونده ایجاد کند.

دادگاه محلی کلمبیای آمریکا برخی از متمهان از جمله مسرور بارزانی را احضار کرده است.

کد خبر 2768325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha