تلاش ترکیه برای تشکیل جبهه مشترک علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان

سرویس جهان- دکتر کمال چومانی معتقد است ترکیه تلاش می کند حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را نیز مانند حزب دموکرات کردستان علیه پ.ک.ک با خود همراه کند.

به گزارش کردپرس، دولت ترکیه حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به عنوان شریک اصلی حزب دموکرات کردستان عراق در حکومت اقلیم کردستان را به دلیل آنچه حمایت این حزب از پ.ک.ک دانسته تهدید و تحت فشار قرار داده است.

ترکیه تاکنون از ابزار اقتصادی، از جمله ممنوع کردن پرواز از ترکیه به فرودگاه سلیمانیه و بالعکس و نیز غیر فعال کردن دفتر نمایندگی اتحادیه میهنی در ترکیه، برای تحت فشار قرار دادن این حزب استفاده کرده است.

 کمال چومانی، تحلیلگر مسائل کردها در دانشگاه لایپزیک آلمان درباره علت اقدامات ترکیه علیه اتحادیه میهنی به وبسایت تحلیلی-خبری امواج مدیا گفته است آنکارا بر این باور است که این حزب از حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک حمایت می کند.

او افزود: ترکیه امیدوار است که اتحادیه میهنی مانند حزب دموکرات کردستان عراق که فعالیت افراد یا نهادهای نزدیک به پ.ک.ک در دهوک و اربیل را ممنوع کرده، فعالیت این افراد و نهادها را در سلیمانیه ممنوع کند و در واقع جبهه ای متشکل از شرکای حکومت اقلیم کردستان علیه پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان برای محدود کردن تحرک آن ایجد کند.

این تحلیلگر مسائل کردها تاکید کرد به دلیل ساختار متفاوت دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان، امکان پیروی اتحادیه میهنی از حزب دموکرات کردستان عراق در برخورد با پ.ک.ک و در راستای سیاست ترکیه وجود ندارد.

کد خبر 2768530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha