بلاتکلیفی 55000 وابسته داعش در کمپ های تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش میدل ایست آی بیش از 50 کشور جهان رغبتی برای بازگردادن 55000 شهروند خود که در زندانها و کمپ های تحت کنترل نیروهای کرد سوریه به سر می برند، ندارند.

به گزارش کردپرس، نشریه میدل ایستآی در گزارش مفصلی درباره وضعیت زندانیان داعشی و خانواده های آنان در زندانها و کمپ های تحت کنترل نیروهای کرد سوریه، نوشت: بیشتر کشورهای خارجی که اتباع آنها در این کم پها به سر می برند تمایل برای بازگرداندن آنها ندارند.

از تصرف آخرین پایگاه داعش در شهر باغوز سوریه توسط نیروهای کرد سوریه بیش از 5 سال گشته است اما هنوز تکلیف اسرا و خانواده های آنان تعیین نشده است. بر اساس گزارش مقامات کرد و رسانه هایی که وضعیت جنگجویان داعشی در زندانها و کمپهای شمال شرق سوریه را پیگیری می کنند تاکنون نزدیک به 10000 نفز از این افراد از این مطنقه خارج شده اند، اما بیشترین تعداد استرداد مربوط به شهروندان عراقی است که تحویل مقامات این کشور شده اند.

بر اساس گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل، بیش از 30000 نفر از این افراد کودکان هستند که به گفته این سازمان به صورت غیرقانونی و در وضعیتی غیرانسانی در کمپها نگاهداری می شوند و کشورهای خارجی نیز تمایل برای بازگرداندن آنها ندارند.

همچنین نزدیک به 9000 نفر از جنگجویان داعشی که بیش از 2000 تن از آنها تبعه کشورهای غربی هستند وضعیت بلاتکلیف داشته و هیچ کدام از کشورهای خارجی تمایلی برای استرداد آنها ندارند. تاکنون فقط زنان و کودکان وابسته به جنگجویان داعشی به کشورهای مختلف جهان باز گردانده شده اند.

مقامات کرد سوریه که نگران حملات غافلگیرانه هسته های مخفی داعش به زندان ها و کمپها هستند از کشورهای خارجی خواسته اند این افراد را از سوریه خارج کنند. آنها همچنین نگران حمله مجدد ترکیه به این مناطق هستند که ممکن است فرار دسته جمعی زندانیان داعشی را در بر داشته باشد.

به گفته مقامات سازمان ملل و رهبران کرد سوریه هر ساله کمی بیش از 3000 نفر از وابستگان به داعش از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خارج می شوند که عدد بسیار کمی است. مقامات کرد سوریه گفته اند امکانات اولیه و استحکامات کمی برای تامین نیازهای غذایی این افراد و تامین امنیت اردوگاهها در اختیار دارند.

برخی مقامات کرد سوریه ادامه تجمع جنگجویان داعشی و وابستگان آنها در شمال شرق سوریه را به یک بمب ساعتی تشبیه کرده اند که هر زمان ممکن است منفجر شده و پیامدهای امنیتی جدی در منطقه به همراه داشته باشد.

کد خبر 2768578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha