برگزاری مراسم نوروزی «کوسه به داس» در تاج سد مهاباد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد از برگزاری مراسم نوروزی «کوسه به داس» در محل تاج سد مهاباد خبر داد.

به‌گزارش کردپرس، واحد جولایی با اعلام این مطلب اظهار کرد: این مراسم با استقبال مسافران نوروزی در ۵ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد و در آن برنامه‌های سنتی و آیینی از جمله کوسه به داس اجرا شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد افزود: مراسم کوسه به داس از جمله بازی‌ها و نمایش‌هایی است که توسط گروه‌های ۲ تا ۶ نفره برگزار می‌شود و اجرا کنندگان این رسم معمولا شامل کوسه، توبره‌کش، نی‌زن، محافظ کوسه یا دوگه و نیز مردی است که طناب دور گردن کوسه را در دست نگه می‌دارد.

او گفت: هدف از اجرای این مراسم احیای آداب و سنن قدیمی و آیین‌های سنتی است تا نسل جدید با آنها آشنایی بیشتری پیدا کند.

مراسم کوسه به داس از جمله بازی‌ها و نمایش‌هایی است که توسط گروه‌های دو تا ۶ نفره برگزار می‌شود و اجراکنندگان این رسم معمولا شامل کوسه، توبره‌کش، نی‌زن، محافظ کوسه یا دوگه و نیز مردی است که طناب دور گردن کوسه را در دست نگه می‌دارد.
در این مراسم یک فرد جوان یا میانسال نقش کوسه را بر عهده می‌گیرد که لباس کردی ژنده و شلخته‌ای پوشیده و صورتکی از جنس نمد که دارای دو شاخ نمدی است به صورت می‌زند،  این فرد ریش و سبیلی از پشم گوسفند برای خود تهیه می‌کند تا شبیه بز درآید و بالشتک کوچکی نیز همانند دنبه در پشت خود تعبیه می‌کند و جاجیمی نیز بر پشت خود می‌اندازد و چند زنگوله و یک یا دو داس نیز در دست می‌گیرد. 
کوسه با نواختن سازهای محلی از جمله دف، دهل و سورنا به استقبال مردم می‌رود و تا زمانی که صاحبخانه هدایایی به گروه ندهد، حیاط را ترک نمی‌کند و گروه نیز در این مدت با نواختن سازهای محلی کوسه را برای اصرار به گرفتن هدایای بیشتر تشویق می‌کند. مردم نیز در مقابل به استقبال کوسه رفته و هدایایی به مناسبت نوروز مانند انواع خشکبار، روغن، کره و تخم مرغ به او می‌دهند.
به گزارش کردپرس، پرونده مراسم «کوسه به داس»، که در ایام نوروز در کردستان و در میان کردها رواج دارد، دی ماه ١٤٠٠ به عنوان میراث ناملموس استان  تهیه و ثبت شد.

کد خبر 2768584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha