وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان: 11 میلیون بشکه نفت را به بغداد تحویل دادیم اما حتی یک دینار هم دریافت نکردیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان اعلام کرد که تلاشها برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان ادامه دارد.

به گزارش کردپرس به نقل از کانال8، روز سه‌شنبه 26 مارس 2024، وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان در سالروز توقف صادرات نفت اقلیم کردستان بیانیه‌ای صادر کرد و اشاره کرد که "دولت اقلیم کردستان در ماه آوریل سال 2023 با دولت فدرال درمورد ازسرگیری صادرات نفت به توافق رسیدند، اما علیرغم این توافق صادرات نفت همچنان شروع نشده است و به دلیل مفاد ناعادلانه قانون بودجه این روند پیچیدەتر شده است».

در بیانیه مذکور آمده است: «صنعت نفت اقلیم از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و بدون صرف یک دینار از بودجه کشور راەاندازی شده است، اما در قانون بودجه مشابه صنعت نفت عراق در نظر گرفته شده است که با تکیه بر میلیاردها دلار از بودجه عمومی این کشور ایجاد شده است».

وزارت منابع طبیعی با انتقاد از میزان پول اختصاص یافته برای تولید و حمل و نقل نفت اقلیم کردستان گفت: «به هیچ وجه با هزینه واقعی تولید و حمل نفت در اقلیم کردستان مطابقت ندارد».

در بیانیه این وزارت همچنین آمده است: «نیت دولت اقلیم کردستان پاک بوده و بیش از 11 میلیون بشکه نفت به دولت فدرال تحویل داده است اما حتی یک دینار هم برای پرداخت اسحقاقات مالی شرکت های تولید نفت دریافت نکرده است».

وزارت منابع طبیعی تصریح کرد که نفت اقلیم کردستان تنها 10 درصد از صادرات نفت عراق را تشکیل می داد و درآمد حاصل از این نفت تنها بخشی از استحقاقات مالی مردم اقلیم در بودجه عمومی کشور بود. آنها اقلیم کردستان را پس از تعلیق صادرات نفت در یک بحران شدید مالی قرار دادەاند و در نتیجه آن پرداخت حقوق کارمندان اقلیم به تاخیر افتاده است در حالی که در آن زمان حقوق ماهانه کارمندان بدون تاخیر پرداخت می‌شد.

وزارت منابع طبیعی درمورد اقداماتی که برای صادرات مجدد نفت در حال انجام است افزود: به وزارتخانەهای نفت دولت فدرال عراق و منابع طبیعی دستور داده شده است موانع پیش روی ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان را برطرف کنند.

بیانیه این وزارت همچنین اعلام کرد که نخست وزیر اقلیم کردستان و نخست وزیر دولت فدرال برای حل این موضوع و دستیابی به یک توافق نهایی، تلاش هایی را برای از سرگیری صادرات نفت آغاز کرده‌اند.

کد خبر 2768621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha