استاندار کردستان: زمین مورد مسکن ملی  در کردستان تامین شده است

استاندار کردستان گفت: مشکل کمبود زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن با اقدامات انجام شده و الحاق اراضی به محدوده شهرها در بیشتر نقاط استان حل شده است.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در جلسه شورای مسکن استان کردستان، با بیان اینکه امسال باید جهشی در پیگیری پروژه های مسکن داشته باشیم، مسئله اصلی استان در طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین و بالابودن تقاضا بود.

وی اظهار کرد: بیشترین تعداد تایید شده نهایی در این طرح مربوط به کردستان بوده و از این نظر رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص دادیم.

استاندار کردستان افزود: مبحث مذکور بیانگر این است که کمبود زمین و عقب ماندگی در تولید مسکن در یک دهه اخیر منجر به افزایش تعداد متقاضیان در این طرح شده است.

زارعی کوشا ادامه داد: عمده پیگیری مسئولان استان بر روی تامین زمین بوده که برخی از این اراضی در نوبت طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی و شورای برنامه ریزی استان است.

وی یادآور شد: برای افرادی که افتتاح حساب کردند و فرآیند ثبت نام آنها انجام شده زمین داریم و در حال حاضر مسئله و مشکل مربوط به اراضی در بیشتر نقاط استان حل شده است.

استاندار کردستان بیان کرد: وقتی بیشترین تعداد متقاضی مسکن در استان را داریم یعنی مهمترین مسئله و اولویت نخست ما مسکن است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه کردستان سال گذشته در تامین مسکن برای طرح نهضت ملی مسکن استان سی‌ام کشور بود، گفت: امسال رتبه استان از نظر تامین مسکن رشد قابل توجهی داشته که با الحاق ۷۰۰ هکتار زمین به محدوده شهری این روند جهش مطلوبی پیدا خواهد کرد.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه امسال نهضت تامین زمین و ساخت مسکن را در استان خواهیم داشت، افزود: واگذاری زمین با در نظر گرفتن کرامت شهروندان انجام شده به گونه ای که اراضی با بهترین کیفیت و در مطلوب ترین منطقه شهرهای استان به متقاضیان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه زمین برای احتکار نیست و باید ساخت و ساز در آن انجام شود، اظهار کرد: براساس اطلاعات موجود ۷۰ واحد مسکونی لکه زرد در سنندج شناسایی شده است که اگر ۶ ماه تا یک سال آینده در آن ساخت و سازی انجام نشود با استفاده از مصوبه هیات دولت و شورای مسکن، این لکه ها را به خدمات عمومی اختصاص خواهیم داد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این جلسه به تغییرات جمعیت شهرنشینی و روستا نشینی اشاره کرد و ادامه داد: روستا نشینی در حال کاهش و در نتیجه حاشیه نشینی شهرها افزایش می یابد و براساس برآورد انجام شده تا سال ۱۴۳۰، ۱۷ درصد جمعیت کشور روستانشین خواهند بود.

جهانگیر الیاسی با اشاره به اینکه ۷۸ درصد جمعیت روستایی در غربی و شمالی کشور قرار گرفته است، یادآور شد: کردستان از پرتراکم ترین جمعیت روستایی و شهری در کشور است.

وی بیان کرد: از جمله شرایط لازم برای تامین زمین مسکن شامل داشتن شیب کمتر از ۱۵ درصد، هزینه آماده سازی کمتر، تطابق با اسناد بالادستی و کشاورزی نبودن از نوع یک و ۲ است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: شهری مثل کامیاران دور تا دور آن از اراضی مرغوب کشاورزی تشکیل شده است لذا برای دستیابی به اهداف تعیین شده در طرح نهضت ملی مسکن نیاز است از برخی مسائل چشم پوشی کرد.

الیاسی اظهار کرد: سایت نهضت ملی مسکن در شهر سقز نزدیک محدوده شهری است و برای خاکبرداری آن امکان انجام انفجار عمیق وجود ندارد و به دلیل توپوگرافی این محدوده هم خاکبرداری و آماده سازی آن هزینه بردار است.

وی افزود: تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری در سایت سقز انجام شده و مورد مذکور از مهمترین دلایل تاخیر در اجرای طرح در این شهر است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: براساس آمار سازمان زمین و مسکن، ۸۹ هزار نفر تایید شده نهایی در طرح نهضت ملی مسکن مربوط به کردستان است و از این نظر دومین استان کشور هستیم.

کد خبر 2768749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha