مسعود بارزانی: اگر همه طرفها خواهان شرکت حزب دمکرات کردستان در انتخابات پارلمانی هستند باید دیدگاه و مواضع حزب دمکرات را نیز در نظر داشته باشند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات کردستان روز شنبه 2024/3/30 در صلاح الدین با الینا رومانوفسکی سفیر آمریکا در عراق دیدار کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان24، در این دیدار وضعیت سیاسی عراق و اقلیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به اوضاع داخلی اقلیم کردستان و انتخابات پارلمانی کردستان پرداخته شد. سفیر آمریکا در عراق در خصوص این موضوع و بیانیه دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان و خواسته ها و شرایط این حزب برای شرکت در انتخابات پارلمانی اعلام کرد که آنها نگرانی ها و دیدگاههای این حزب را درک می کنند و خواسته ها و شرایط حزب دمکرات را با سازمان ملل و احزاب سیاسی عراق درمیان گذاشته اند و وی همچنین اظهار داشت که آمریکا خواهان تحکیم قدرت و ثبات اقلیم کردستان است.

مسعود بارزانی در این دیدار ضمن تشکر از نگرانی و دوستی آمریکا گفت که حزب دمکرات کردستان همیشه موافق برگزاری انتخابات بوده، اما دو سال است که سایر احزاب مانع برگزاری انتخابات شدەاند و اکنون با حمایت خارجی روشی متفاوت را برای برگزاری انتخابات از طریق نهادی غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی تحمیل می کنند. علاوه بر این موارد  از سال 2014با هدف تضعیف موقعیت اقلیم کردستان یکسری بازی های سیاسی با بودجه و پول معاش مردم کردستان  انجام می گیرد.

مسعود بارزانی افزود: «عراق مدت‌هاست که سیاست منزوی کردن و تضعیف اقلیم کردستان را دنبال می‌کند و دادگاه فدرال اکنون به عنوان سلاحی برای تداوم این سیاست بکار برده می‌شود».

رئیس حزب دمکرات در ادامه این دیدار بیان کرد که بیانیه دفتر سیاسی این حزب کاملاً واضح است. حزب دمکرات موافق برگزاری انتخابات است، اما انتخاباتی که شفاف و قانونی باشد و در راستای خواست و اراده مردم کردستان باشد و از تحمیل روشهای غیرقانونی و دخالت خارجی به گونەای که نتایج انتخابات را به نفع خود رقم بزنند، به دور باشد. انتخابات نباید بدون مشارکت اقلیتها برگزار شود و پارلمان را نمیتوان بدون حضور نمایندگان اقلیتها تشکیل داد، حزب دمکرات کردستان در مورد توزیع کرسی استانها و نحوه کار کمیسیون نظرات فنی دارد. احزاب عراقی نیز باید به توافقی که در جریان تشکیل ائتلاف مدیریت دولت منعقد شده است پایبند باشند اما هیچ یک از مفاد این توافق اجرایی نشده است.

بارزانی اضافه کرد که مشکلات اقلیم تنها انتخابات نیست، بلکه کاهش معاش و دستمزد مردم، حمله به اقلیم و اتخاذ سیاست غلط علیه اقلیم کردستان از دیگر مشکلات مردم اقلیم کردستان است.

رئیس حزب دمکرات در ادامه سخنان خود بیان کرد: «اگر همه احزاب خواهان شرکت حزب دمکرات کردستان در انتخابات هستند، باید دیدگاه و نظرات حزب دمکرات کردستان را برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه که در خدمت ثبات و روند دمکراسی باشد در نظر بگیرند. انتخاباتی که مبتنی بر گرایشات خارجی و با مداخله غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی برای تحمیل یک مشروعیت کاذب برگزار می شود چه ثباتی به همراه خواهد داشت و چگونه در راستای خواست و اراده واقعی رای دهندگان خواهد بود»؟

مسعود بارزانی همچنین تاکید کرد که موضع و دیدگاه حزب دمکرات کردستان بسیار شفاف و روشن است و از جامعه جهانی و احزاب سیاسی عراق خواست تا از انتخاباتی عادلانه، شفاف، قانونی و عاری از هرگونه مداخله حمایت کنند.

کد خبر 2768762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha