انتخابات شهرداریهای ترکیه و تفرقه اپوزیسیون

سرویس جهان- جیمز کری با اشاره به عدم حمایت کردها از نامزد حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در انتخابات شهرداریهای ترکیه، از تفرقه و چند دستگی میان اپوزیسیون ترکیه در مقابل حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان خبر داد.

به گزارش کردپرس، انتخابات شهرداریها و شوراهای شهر ترکیه در روز 31 مارس 2024 برگزار می شود. کردها بر خلاف دوره گذشته نامزد مستقل در شهرهای مهم مانند استانبول معرفی کرده اند. در همین حال عملیات نظامی ترکیه علیه کردها در عراق و سوریه به شدت ادامه دارد و آمریکا نیز ضمن دعوت از رجب طیب اردوغان برای سفر به واشنگتن، بعد از سالها موافقت خود را با فروش جنگنده های اف 16 به این کشور اعلام کرده است. خبرگزاری کردپرس برای بررسی این موضوعات با جیمز کری، کارشناس مسائل ترکیه مصاحبه ای انجام داده است.

وضعیت کردها و اپوزیسیون در انتخابات ترکیه

 جیمز کری درباره وضعیت کردها و اپوزیسیون ترکیه در این انتخابات به کردپرس گفت: من فکر می‌کنم که بزرگترین تهدید در انتخابات کنونی شهرداری‌های ترکیه وجود تفرقه میان اپوزیسیون است.  در حالی که در انتخابات قبلی اکثر احزاب پشت سر کمال اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌ خواه خلق بودند امروز شاهد اپوزیسیون چند پاره در مقابل حزب عدالت و توسعه هستیم .

او درباره وضعیت کردهای ترکیه که برای فرار از تعطیلی حزب دموکراتیک خلقها نام آن را تغییر داده اند، افزود: تصمیم حزب کردگرای دموکراتیک خلق‌های سابق یا DEM پارتی جدید با عدم معرفی نامزد مستقل در دو شهر استانبول و آنکارا در انتخابات قبلی شهرداری‌ها، به حزب جمهوری‌خواه خلق برای برنده شدن در این شهرها کمک کرد. با این حال، این پشتیبانی نتوانست کرسی ریاست جمهوری را برای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری به همراه آورد که نتیجه آن فروپاشی اپوزیسیون بود. همچنان که انتظار ندارم نامزد حزب دموکراتیک خلق‌ها یا DEM پارتی کنونی در شهرهایی مانند آنکارا و استانبول برنده انتخابات شوند، حتی ممکن است این مسئله باعث شکست نامزدهای حزب جمهوری‌ خواه خلق در برابر نامزدهای حزب عدالت و توسعه شود. در انتخابات شهرهای جنوبی انتظار برنده شدن نامزدهای حزب کردگرا را در این مناطق دارم اما حزب عدالت و توسعه نیز سهمی از قدرت در این مناطق را همچنان کسب خواهد کرد. حتی اگر نمایندگان کردگرا شهرداری‌های جنوب ترکیه را تحت کنترل خود درآورند ممکن است باز هم شاهد اقدامات حزب عدالت و توسعه برای تلخ کردن شیرینی پیروزی کردها در این مناطق باشیم زیرا اردوغان مشکلی در برکناری شهرداران و نمایندگان منتخب کرد پیش روی خود نمی‌بیند.

جنگ میان پ.ک.ک و ترکیه در اقلیم کردستان 

کارشناس مسائل ترکیه درباره روند جنگ میان ترکیه و پ.ک.ک، بویژه در قالیم کردستان و حتی حملات این کشور علیه کردها در سوریه به کردپرس گفت: به نظر من، جنگ میان ترکیه و پ.ک.ک در خدمت منافع داخلی ترکیه است. بنابراین، با وجود عدم موفقیت ترکیه در جنگ علیه نیروهای نظامی حزب کارگران کردستان ترکیه، آنکارا به جنگ با کردها در عراق و سوریه ادامه خواهد داد. به نظر می‌رسد که اردوغان از تهدیدهای ترکیه نفع می‌برد و از این مسئله به عنوان پلتفرم ثابت حزب عدالت و توسعه استفاده خواهد کرد. شاید کشته شدن ۱۲ سرباز ترکیه در خاک اقلیم کردستان توسط پ.ک.ک لکه ننگی بر پیشانی اردوغان باشد اما باید در نظر داشت که ترکیه دارای دومین ارتش بزرگ ناتوست و تا زمانی که شکستی سهمگین نصیب ترکیه نشود ترک‌ها به حملات هوایی در مناطق کردنشین تا مدتی نامعین ادامه خواهند داد. من فکر می‌کنم تا زمانی که اردوغان و حزب عدالت و توسعه بتوانند از تهدید پ.ک.ک به عنوان یک تاکتیک استفاده کنند عملیات نظامی در کردستان عراق و سوریه ادامه خواهد داشت.

روابط ترکیه و آمریکا در سایه فروش جنگنده‌های اف ۱۶

او درباره این که آیا موافقت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه نشانه بهبود روابط میان آنکارا و واشنگتن است، به خبرگزاری کردپرس گفت: من فکر می‌کنم فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه از سوی آمریکا نشانه حسن نیت این کشور و جبران برخی رفتارها در سال‌های گذشته و شرکت این کشور در عملیاتهای آمریکا در عراق و سوریه است. اما به نظر من مهمترین دلیل جوش خوردن این معامله، اعطای جنگنده‌های کهنه اف ۱۶ به ترکیه در مقابل رضایت این کشور به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو و همچنین خوشحال کردن آنکارا همزمان با تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به یونان است. در کنار این مسئله، من فکر می‌کنم که برخی عملیات‌های هوایی آمریکا در عراق و سوریه نه از طریق اردن و کشورهای خلیج فارس بلکه از طریق ترکیه صورت گرفته است. خطابه‌های تند اردوغان علیه اسرائیل شاید گزنده به نظر برسد اما ما می‌دانیم که روابط میان اسرائیل و ترکیه تقریباً ثابت مانده است.

سکوت آمریکا در برابر حملات ترکیه به کردهای سوریه 

جیمز کری در پایان درباره سکوت آمریکا نسبت به حملات سهمگین چند ماه گذشته ترکیه به کردهای سوریه افزود: رویکرد رهبران آمریکا در مورد درگیر شدن این کشور در مسائل خاورمیانه ناشیانه و ساده لوحانه بوده است. حتی هیچ تمایلی برای صحبت کردن درباره اینکه چرا آمریکا در سوریه با کردها همکاری می‌کند وجود ندارد. در اینجا، رسانه‌ها زیاد تمایلی برای بیان چند و چون حضور آمریکا در کشور سوریه که علیه آن اعلان جنگ نشده و یا در عراق که بیشتر جمعیت خواهان خروج نیروهای آمریکا از این کشور هستند، ندارند.

 جیمز کردی گفت: به نظر می‌رسد که علت سکوت آمریکا در قبال حمله ترکیه به کردهای سوریه، تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی از توجه به مناطق تحت کنترل کردها و حضور آمریکا در این مناطق به سمت تقابلات جدید آمریکا در منطقه پس از جنگ اسرائیل علیه فلسطینی‌ها غزه است.

کد خبر 2768763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha