تلاش ترکیه برای یافتن همپیمان جدید علیه پ.ک.ک

سرویس جهان- برخی کارشناسان مسائل ترکیه بر این باورند عملیات بعدی ترکیه علیه عراق گسترده تر خواهد بود و آنکارا تلاش می کند نیروهای عراقی از جمله نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان را نیز وارد این ماجرا کند.

به گزارش کردپرس، در یک ماه گذشته برخی مقامات ارشد ترکیه، از رئیس جمهور گرفته تا وزیر خارجه و رئیس سازمان اطلاعات این کشور خبر از یک عملیات نظامی جدید علیه پ.ک.ک در عراق داده اند. بر اساس گزارش رسانه ها، یکی از موضوعات مهم دیدار احتمالی ماه آوریل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از بغداد مقابله با پ.ک.ک در خاک عراق خواهد بود.

دو نشریه المانیتور آمریکا و رادیو فرانسه در تحلیل خود از عملیات نظامی جدید ترکیه علیه پ.ک.ک در خاک عراق، از تلاش آنکارا برای یافتن همپیمان نظامی علیه پ.ک.ک در خاک عراق خبر داده اند. به نوشته این دو نشریه ترکیه تلاش می کند نیروهای عراقی، از جمله نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان را علیه پ.ک.ک با خود همراه کند.

به نوشته رادیو فرانسه، ترکیه سعی می کند همپیمانان مورد نظر خود را با وعده توسعه اقتصادی عراق از طریق گذر جاده توسعه از عراق تا ترکیه و از آنجا تا اروپا به جنگ گسترده با پ.ک.ک بکشاند و تامین امنیت جاده توسعه را توجیهی برای لزوم مشارکت عراق و اقلیم کردستان در مقابله با پ.ک.ک قرار دهد.

مسعود کازین، استاد علوم سیاسی دانشگاه Yeditepe درباره ابعاد عملیات احتمالی جدید ترکیه، در صفحه ایکس (توییترسابق)  خود نوشت: انتظار می رود این عملیات در طول 300 کیلومتر مرز مشترک ترکیه با عراق انجام شود و همانند سوریه، منطقه امنی به عمق حداقل 40 کیلومتر در منطقه اقلیم کردستان عراق ایجاد شود. اما او اذعان می کند که ترکیه به تنهایی قادر به از بین بردن پ.ک.ک در داخل عراق نیست و به همین دلیل، به دنبال یافتن مدلی جدیدی از عملیات نظامی و سیاسی با رهبران عراق و اقلیم کردستان است.

رادیو فرانسه با اشاره به این که بغداد اخیرا فعالیت پ.ک.ک در خاک عراق را ممنوع کرده، نوشت: ترکیه اولین امتیاز در مقابله با پ.ک.ک در خاک عراق را دریافت کرده و اردوغان در حال توسعه روابط با اقلیم کردستان و دولت مرکزی برای رسیدن به هدف خود است.

مراد اصلان، تحلیلگر مسائل ترکیه در اندیشکده بنیاد سیاسی نیز معتقد است ترکیه برای رسیدن به هدف خود در مقابله با پ.ک.ک به همکاری اقلیم کردستان و عراق نیاز دارد و این مسئله نقش حیاتی در عملیات جدید ترکیه علیه پ.ک.ک ایفا می کند. به گفته او هدف ترکیه از وارد کردن اقلیم کردستان و نیروهای عراقی در جنگ با پ.ک.ک محاصره کردن این گروه معارض ترکیه در تمام خاک عراق است.

آیدین سلجان، دیپلمات سابق ترکیه در عراق نیز نقش توسعه اقتصادی در عملیات جدید علیه پ.ک.ک را مهم ارزیابی کرده است. او در صفحه اجتماعی خود در ایکس یا توییتر سابق نوشت: جاده توسعه عراق این کشور را از طریق مرز خابور یا گذرگاه مرزی جدید دیگری به ترکیه متصل خواهد کرد و به این وسیله میلیاردها دلار آمریکا به عراق سرازیر خواهد شد. این تحلیلگر و دیپلمات سابق ترکیه ای درباره ارتباط آن نقشه جدید توسعه عراق با مقابله با پ.ک.ک از نظر ترکیه می گوید جاده توسعه عراق شامل ایجاد خط آهن و در آینده یک بزرگراه مهم ترازیتی خواهد بود که لازمه تحقق آن تامین امنیت این طرح در مناطقی است که نیروهای پ.ک.ک در آن حضور دارند.

المنیتور نیز با اشاره به سفر آتی اردوغان به عراق در ماه آوریل نوشت: در این سفر طرح جاه طلبانه اردوغان در عراق برای همکاری امنیتی و اقتصادی با عراق دنبال خواهد شد که این مسئله از سال 2011 تاکنون بی سابقه بوده است.

این نشریه در کنار جاده توسعه عراق، باز گذاشتن خروجی سدهای مهم ترکیه به روی عراق برای بهرده مندی بیشتر و البته موقت عراق از آب های نشات گرفته از ترکیه را از جمله امتیازات آنکارا برای عراق در ازای مشارکت در نبرد جدید علیه پ.ک.ک عنوان کرده است.

کد خبر 2768819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha