٢٧ هزار گردشگر از غار «سهولان» و تالاب «کانی برازان» مهاباد دیدن کردند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: در مجموع ٢٧ هزار و ٤٩٣ نفر گردشگر داخلی و خارجی در ایام نوروز از اثر طبیعی_ملی غار آبی «سهولان» و پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی «کانی برازان» مهاباد بازدید کردند.

 فاروق سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار کردپرس، افزود: از ٢٩ اسفند ماه سال گذشته تا ١٣ فروردین امسال از  اثر طبیعی_ملی غار آبی سهولان مهاباد ٢٣ هزار و ٧٧٣ نفر گردشگر داخلی و خارجی بازدید کردند.

او با اشاره به تجهیز و ساماندهی امکانات ویژه بازدید از داخل غار اظهار  کرد: ۱۴ قایق پارویی برای بازدید گردشگران از داخل غار مستقر شده است.

سلیمانی ادامه داد: غار آبی سهولان به عنوان دومین غار آبی کشور یکی از جاذبه‌های منحصربفرد تاریخی و تفریحی استان آذربایجان غربی است که هر ساله گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری برای دیدن این مکان زیبا به این منطقه سفر کرده و از جاذبه‌های شگفت انگیز غار بازدید می‌کنند.

به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد؛ غار سهولان ٢ هکتار مساحت دارد و با ۲ ورودی مجزا دارای ۱۷۸ و ۱۰۷ پله پرپیچ و خم است که گردشگران را در عمق ۳۰ متری زمین میهمان دوره «کرتاسه» از دوره دوم زمین شناسی در میلیون‌ها سال پیش می‌کند لذا به دلیل ثبت ملی این اثر طبیعی در محدوده ۵۰۰ متری آن حق هیچگونه ساخت و سازی وجود ندارد.

سلیمانی با اشاره به حضور گردشگردان داخلی و خارجی در دیگر جاذبه طبیعی مهاباد گفت: در همین بازه زمانی ٣ هزار و ٧٢٠ نفر از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد دیدن کردند.

او افزود: این تالاب تنها تالاب در استان است که همزمان هر سه عنوان را کسب کرده و در عین حال نخستین سایت پرنده نگاری کشور هم به شمار می رود.

تالاب بین‌المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر ۹۰۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده‌است. آب این تالاب از رودخانه مهاباد تأمین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می‌شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد

کد خبر 2768883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha