سهم کردها از تغییر جبهه سیاسی پس از انتخابات در ترکیه

سرویس جهان- مت برومفیلد معتقد است پیروزی حزب جمهوریخواه خلق در انتخابات شهرداریهای ترکیه به معنای فراهم شدن بستر سیاسی جدید به نفع کردهای این کشور نیست.

به گزارش کردپرس، انتخابات روز یکشنبه گذشته شهرداریها در ترکیه پیروزی قابل توجه حزب جمهوریخواه خلق ترکیه بویژه در شهرداری استانبول و آنکارا را به همراه داشت. برخی رسانه ها و تحلیلگران احتمال داده اند اکرم امام اوغلو، نامزد پیروز انتخابات شهرداریها در شهر استانبول و رقیب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه از حزب جهوریخواه خلق که سودای ریاست جمهوری کشور را در سر دارد، در انتخابات ریاست جمهوری 2028 ترکیه پیروز شود و روزنه ای برای حل مسئله کردها ایجاد کند.

اما مت برومفیلد، ناظر مسائل کردها و یادداشت نیوز نشریه های نیوستیتسمن و وایس، بر این باور است کردها نباید امیدی به حل مسئله کردها از سوی اکرم امام اوغلو و حزب جمهوریخواه خلق داشته باشند.

او یادآوری کرده است که حزب جمهوریخواه خلق ترکیه دنباله رو سیاست های کمالیست های ترکیه است که هویت های غیرترک از نظر زبانی و قومی را بر نمی تابد و قائل به رسمیت یافتن اقلیت کردها نیست.

این کارشناس انگلیسی همچنین به کردها یادآوری کرده است که حزب جمهوریخواه خلق ترکیه همواره از سیاست رجب طیب اردوغان در انجام عملیات های برون مرزی علیه کردها بویژه در سوریه حمایت کرده است و در صورت کسب قدرت و کنار گذاشتن اردوغان و حزب او، همان سیاست ضد کردها را دنبال خواهد کرد.

برومفیلد در پایان گفته است شاید کردها از شکست اخیر اردوغان خوشحال باشند اما این شکست به معنای پیروزی برای کردها نیست.

او احتمال داده است همان طور که دولت تحت رهبری اردوغان، همزمان با اعلام پیروزی حزب جمهوریخواه دست به انجام عملیات نظامی در مناطق کردنشین ترکیه و عراق زده است، در آینده ای نزدیک نیز عملیات نظامی جدیدی علیه کردها در عراق و سوریه انجام دهد.

کد خبر 2768945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha