کردستان دومین استان بیکار در زمستان؛ دومین استان گران در ۱۴۰۲

داده های مرکز آمار از نرخ تورم سالانه و شاخص بیکاری در زمستان در استان های ایران ماه منتشر شده است که نشان دهنده وضعیت نابسمان استان کردستان در شاخص های کلان اقتصادی است.

به گزارش کرد پرس، بر اساس آمار مننشر شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در استان کردستان به ۴۶.۵ درصد رسیده است که بعد از استان یزد در رده دومین استان دارای بیشترین نرخ تورم سالانه قرار گرفته است. بر اساس این آمار یزد با نرخ ۵۰.۴ درصد بالاترین نرخ تورم سالانه را ثبت کرده است. بعد از یزد استان کردستان با نرخ تورم ۴۶.۵ درصد در رده دوم ایستاده است. بعد از آن اصفهان با نرخ ۴۶.۳، چهارمحال و بختیاری با نرخ ۴۵.۷ و کرمانشاه با نرخ ۴۵ درصد در رده های بالاترین نرخ تورم سالانه ایستاده اند. میانگین نرخ تورم در کشور هم ۴۰.۷ درصد است.

از سوی دیگر نرخ بیکاری  زمستان هم از سوی مرکز آمار ایران در مقایسه با مدت مشابه  منتشر شده است که نشان می دهد، کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۷.۴ درصد رتبه اول بیکاری و بعد از آن کردستان با نرخ ۱۴.۳ درصد رتبه دوم بیکاری را به خود اختصاص داده است. استان یزد هر چند در نرخ تورم رتبه اول را دارد اما نرخ بیکاری در یزد ۷.۶ درصد است که از میانگین کشوری که ۸.۶ درصد است پایین تر بوده و نرخ بیکاری در یزد مساعد است.

هر چند هنوز شاخص کل بیکاری سالانه برای استان های مختلف در دسترس نیست و نمی توان محاسبه دقیقی از شاخص فلاکت به دست آورد اما با توجه به اینکه این شاخص جمع بین نرخ تورم و نرخ شاخص بیکاری است و با توجه به وضعیت مناسب یزد در نرخ بیکاری می توان پیش بینی کرد که استان کردستان در رده های دوم تا چهارم بدترین شاخص فلاکت هم قرار داده باشد.

کد خبر 2769180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha