فساد عامل کاهش سرمایه گذاری خارجی در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- دکتر جوئل روت، با اشاره به بحران اقتصادی در اقلیم کردستان عراق، یکی از عوامل اصلی کاهش سرمایه گذاری خارجی در این منطقه را فساد فزاینده در این منطقه دانست.

به گزارش کردپرس، دکتر جوئل روت، اقتصاددان برجسته و مشاور گروه مالی 20 در یادداشتی که در نشریه دیپلماتیک کوریر منتشر شده، نسبت به فرو رفتن اقلیم کردستان عراق به بحرانی عمیق در آینده هشدار داد.

این پژوهشگر اقتصادی متخصص بازارهای نوظهور، اقلیم کردستان عراق را یکی از امیدهای اقتصادی در منطقه خاورمیانه در سال های قبل خوانده است اما با اشاره به بحران اقتصادی حدود یک دهه گذشته، این منطقه را فاقد جذابیت های لازم برای گسترش جذب سرمایه گذاری خارجی دانسته است.

 دکتر روت با اشاره به قطع صادرات نفت اقلیم کردستان عراق و ناتوانی در جذب سرمایه گذاری خارجی نوشت: رهبران اقلیم کردستان عراق با وجود این که در نشست های اقتصادی مهم جهان مانند نسشت داووس سوئیس حضور جدی داشته و برای جذب سرمایه خارجی تلاش کرده اند، تلاش آنها برای متقاعد کردن سرمایه گذاران موفقیت آمیز نبوده است.

او با اشاره به تقابلات اربیل با دولت مرکزی عراق و وجود اختلافات داخلی میان دو حزب حاکم در اقلیم کردستان، هشدار داده است آینده ای نامعلوم در انتظار اقلیم کردستان عراق است.

کارشناس گروه 20 معتقد است فساد نخبگان سیاسی کرد در اقلیم کردستان و جلوگیری از حاکمیت قانون از جمله موانع جدی جذب سرمایه های خارجی است.

جوئل روت معتقد است عدم وجود شفافیت و حاکمیت قانون در کنار گسترده تر شدن شبکه فساد نخبگان سیاسی در اقلیم کردستان عراق می تواند مانعی جدی در تامین سرمایه خارجی و رشد اقتصادی این منطقه ایجاد کند.

او ادعای رهبران اقلیم کردستان در جذب سرمایه خارجی را زیر سوال برده و معتقد است این منطقه هنوز نتوانسته است بدهی شرکت های نفتی خارجی را پرداخت کند، با جریمه مالی ناشی از شکایت شرکت های خارجی روبروست و فضای امنی برای جذب بیشتر سرمایه های خارجی فراهم نشده است.

کد خبر 2769294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha