هدف کرکوک، موصل و سلیمانیه است / PKK بهانه است

سرویس سوریه - «صالح مسلم» رئیس مشترک PYD اعلام کرد که دولت ترکیه با بهانه مقابله با PKK، کرکوک، موصل و سلیمانیه را هدف قرار داده است.

به گزارش کردپرس، «صالح مسلم» رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) با بیان اینکه مردم کرد باید در برابر حملات دولت ترکیه متحد شوند، خاطرنشان کرد که دولت ترکیه با بهانه مقابله با حزب کارگران کردستان(PKK)، کرکوک، موصل و سلیمانیه را هدف قرار داده است.

به نوشته آژانس خبری مزوپوتامیا، «صالح مسلم» در مصاحبه‌ای با این رسانه به حملات ترکیه علیه اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و اعلام کرد: «تهدیدات ترکیه علیه کردستان عراق بیشتر از همه جاهای دیگر است. ترکیه می‌خواهد این منطقه را اشغال کند. پروژه آنها مشخص است و PKK تنها بهانه است. ترکیه هم کرکوک، هم موصل و هم سلیمانیه را می‌خواهد. ترکیه همچنین نمی‌خواهد مردم کرد در شمال و شرق سوریه جایگاهی داشته باشند. ۸ سال که قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد صادر شده و دولت ترکیه بیشترین مخالفت را با آن داشته است.»

«صالح مسلم» در ادامه سخنان خود تصریح کرد که به عنوان PYD و مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه(AANES) هر کاری از دستشان بر بیاید انجام خواهند داد زیرا که ترکیه به ویژه از موضع حزب دموکرات کردستان عراق(پارتی) هم برای باج خواهی و هم برای منفعت خود استفاده می‌کند.

مسلم افزود که آنها این مسئله را می‌بینند و مد نظر خود دارند که وضعیت اقلیم کردستان یک دستاورد برای کردها است و یک سیستم فدرال در این منطقه وجود دارد که باید از آن محافظت شود.

صالح مسلم در پاسخ به این سوال که حکومت اقلیم کردستان چه مقدار مراقب موجودیت خود است؟، گفت: « اقلیم کردستان باید مراقب باشد اگر ترکیه جنگی را آغاز کند و مدعی باشد که برای ایجاد صلح به آنجا رفته است کسی نمی‌تواند در برابر آن کاری انجام دهد.  ترکیه همین نظر را دارد حتی اگر علنی نگوید خواستار خلاص شدن از دست حکومت فدرال اقلیم کردستان است.»

صالح مسلم در ادامه سخنان خود گفت که ترکیه مدعی است که هدفش از حمله به کردستان عراق مسئله PKK است اما اینطور نیست. آنها از سال ۲۰۱۴ در اردوگاه بشیکا در حومه موصل هستند و تمام اعضای داعش در آنجا آموزش دیده و از آنجا به بقیه مناطق اعزام می‌شوند. هیچ کس نمی‌تواند در این مورد چیزی بگوید. حتی دولت بغداد هم گفته بود «بشیکا تعطیل شود» اما ترکیه گفت «تعطیل نمی‌شود». به همین دلیل حمله ترکیه به کردستان عراق بسیار خطرناک است و اتحاد کردها در این روند بسیار مهم است. اگر حقیقت درست باشد، کردستان عراق از کنترل کردها خارج خواهد شد.

صالح مسلم در پایان گفت: « ترکیه اکنون پارتی را به سمت خود کشیده و بعد از آن شروع به تهدید اتحادیه میهنی کردستان کرده است. اگر این دو حزب تسلیم شوند، کردستان عراق به اشغال ترکیه در خواهد آمد.»

کد خبر 2769559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha